Oposicions

Canvis a mig curs: 400 educadors poden haver de deixar el seu centre per les oposicions en un mes

L'estabilització estatal del personal d'atenció educativa no contempla esperar que acabi el curs per adjudicar vacants

4 min
Aules buides de l'escola Vedruna el primer dia laborable per als mestres, el curs 2023/24

BarcelonaEl desgavell en el sistema educatiu català arran dels macroprocessos d'estabilització i les oposicions continua. Si fins ara els docents són els que han estat més crítics amb els passos per aconseguir una plaça fixa, ara qui denuncia una situació caòtica són els educadors i integradors socials que treballen en centres educatius.

Tal com va passar amb mestres i professors –i amb la majoria dels sectors públics–, l'últim any el personal d'atenció educativa (PAE) ha viscut un procés d'estabilització amb proves d'oposicions per estabilitzar més de 300 vacants a escoles, instituts i centres d'educació especial. Més enllà de la preocupació per si obtenien plaça o no, ara que el procés s'ha tancat, els centres educatius es troben que l'administració no ha contemplat esperar que s'acabi el curs per adjudicar les vacants i fer que aquests professionals vagin al centre on han obtingut plaça. A efectes pràctics això implica que des d'aquesta setmana i fins després de les vacances de Setmana Santa, al voltant de 400 professionals poden veure's obligats deixar la seva plaça per anar a un altre centre o per tornar a la borsa a esperar que els truquin deixant els seus alumnes "penjats" a mig curs.

Darrere d'aquesta situació hi ha dos processos diferents. Un és el procés d'estabilització que convoca l'Estat per complir amb els percentatges d'interins que marca Europa. Aquest contempla estabilitzar al voltant de 320 places de PAE entre els quals hi ha 186 vacants d'educador d'educació especial, 21 d'auxiliars d'educació especial i 112 de tècnics d'integració social. A diferència del que ha passat amb les oposicions dels docents, que sí que s'han fet de tal manera que els canvis als centres es fan un cop acabat el curs, en el cas dels professionals PAE el procés s'ha executat com si fos qualsevol altre sector que no funciona per cursos escolars.

L'altre procés, però, és totalment diferent i afecta 61 professionals –entre els quals hi ha una vintena de tècnics d'educació infantil–que a partir d'aquesta setmana ja veuran que se'ls acaba el contracte. Són persones que estan treballant a centres educatius amb un contracte de reforç de sis mesos de la Generalitat ocupant places que ara el departament d'Educació estabilitza. El problema és que, tal com expliquen fonts de la conselleria, aquests professionals no poden continuar al mateix centre perquè la normativa diu que no es poden encadenar aquest tipus de contractes en una mateixa escola o institut. Amb tot, des del sindicat CGT defensen que aquests contractes sí que tenien opció de prorrogar-se. "Ningú està tenint en compte que som professionals especialistes en tractar amb alumnes amb dificultats i que en aquest punt del curs som persones referents per aquests infants i adolescents i també per a les seves famílies", adverteix Olga González que és tècnica d'educació infantil a una escola de Sant Joan Despí i membre del sindicat CGT.

Tot i que en el cas d'aquests últims 61 professionals no hi ha marge per fer res i aquesta mateixa setmana veuran com es rescindeix el seu contracte, pel que fa a les altres 319 vacants, des del govern català asseguren que s'ha intentat trobar un "mecanisme per facilitar la continuïtat". Aquesta opció, però, depèn només de la voluntat dels professionals que han obtingut plaça a les oposicions que se'ls dona l'opció de sol·licitar una petició de "mobilitat funcional" per tal de poder quedar-se al mateix centre on han estat fins ara, en lloc d'anar a ocupar la plaça que han guanyat. "No sabem fins a quin punt això serà una solució perquè no podem saber quanta gent tramitarà aquesta opció i ens podem trobar que en tornar de Setmana Santa el volum de canvis sigui molt gran", critica González.

Tornar a començar el curs a l'abril

Aquesta incertesa per no saber amb quins professionals podran acabar el curs ja es viu en centres de tot el país. Un exemple és el Centre d'Educació Especial Ca n'Oriol a Rubí, on sis de les nou educadores que hi ha poden haver de marxar en tornar de Setmana Santa si algú reclama la seva plaça. "És com si tornéssim a començar el curs a l'abril", comenta la directora del centre, Yolanda Fariñas. Ella explica que, més enllà del problema d'organització del centre i de tornar a ensenyar les rutines als possibles nous educadors, una de les preocupacions principals serà com es gestionen i es creen de nou els vincles amb els alumnes, que en el cas d'un centre d'educació especial són tan necessaris.

La ruptura de vincles també és el que denuncia la tècnica d'educació infantil, Inma Guerra, que després de mig any acompanyant un grup d'I3 a una escola de Sarrià veu com tota la feina feta desapareixerà de cop. "Al setembre els pares deixen els seus fills amb uns desconeguts. Fan un exercici molt gran de confiança, tant ells com els infants. Ara que els nens ja han superat el procés d'adaptació i ja ets un referent per a ells, es trenca aquest vincle", lamenta. I afegeix: "D'un dia per l'altre faran un pas enrere, perquè els costarà molt explicar que se'ls ha escapat el pipí o que tenen gana a algú que no coneixen", insisteix.

Davant aquest moment d'incertesa, la directora de Ca n'Oriol vol ser prudent i demana "intentar mantenir la calma i esperar a veure com queda tot finalment". Tot i això, critica el procediment: "És veritat que el fet de fer aquest canvi a mig curs, fa que sigui més difícil d'assumir a nivell emocional i de centre. Sabem que és un procés legal d'estabilització de plantilles, però qui escriu les normes del joc no hauria d'oblidar mai que treballem amb persones", conclou.

stats