Educació

Educació envia les primeres "concrecions" d'aprenentatges mínims dos anys després de PISA

Els documents, que ja són públics, van ser una de les primeres mesures promeses arran del desastre a les proves internacionals

Alumnes en una aula fent classe d'anglès
03/04/2025
3 min

BarcelonaUna de les primeres mesures que la llavors consellera d'Educació, Anna Simó, va anunciar després del desastre català a les proves PISA va ser una acció aparentment fàcil: concretar els aprenentatges mínims que han d'assolir els alumnes catalans en cada etapa educativa. Tot i l'aparent senzillesa de la mesura –i la sorpresa pel fet de necessitar-ho–, a l'hora de la veritat aquestes concrecions han trigat dos anys a arribar a les escoles i instituts de Catalunya.

L'actual consellera d'Educació, Esther Niubó, va assegurar al setembre en una entrevista a l'ARA que aquestes concrecions arribarien durant aquest curs escolar, i finalment aquest dimecres al vespre Educació va publicar les concrecions al lloc web de Xtec perquè tots els docents, però també les famílies, puguin consultar-los. De moment s'han fet públics només els dos primers documents, que concreten els sabers bàsics a assolir en matemàtiques i llengües per als alumnes de primària i secundària.

Tot i que s'havien presentat com a "concrecions", realment els documents publicats són més aviat una mena d'aclariment o ampliació del currículum educatiu català, ja que el volum d'informació és important. Així, les concrecions s'organitzen per cicles a l'educació primària –cicle inicial, mitjà i superior– i per cursos a la secundària –de 1r a 4t d'ESO–, però després cada matèria té més d'una desena d'apartats.

De fet, només mirant les concrecions de matemàtiques de primària es pot veure que hi ha 12 grans apartats i cadascun té entre tres i quatre subapartats. D'altra banda, totes les matèries tenen propostes i exemples de com programar el curs, tenint en compte les concrecions marcades pel departament d'Educació. Aquestes propostes estan dividides en cursos i també en blocs de sabers i inclouen exemples pràctics per aplicar a l'aula.

Educació envia les primeres "concrecions" d'aprenentatges mínims dos anys després de PISA

Concrecions de primària

Entre la gran quantitat de propostes que hi ha per a cada curs, per exemple, s'especifica com s'ha d'ensenyar educació financera en cada etapa de primària. D'aquesta manera a 1r i 2n –quan els alumnes tenen 6 i 7 anys– es treballa el reconeixement del sistema monetari europeu amb monedes i bitllets d'euro, el seu valor i equivalència.

Després, a 3r i 4t s'hauria d'aprendre a aplicar el càlcul per fer estimacions de quantitats i saber respondre a situacions de la vida quotidiana, com tornar el canvi d'una compra i entendre què són els ingressos, les despeses i l'estalvi, així com saber prendre decisions per gestionar els diners. I, finalment, a 5è i 6è s'hauria d'ensenyar resolució de problemes relacionats amb el consum responsable (valor/preu, qualitat/preu) i amb els diners (preus, interessos, impostos i rebaixes).

Pel que fa a la llengua, hi ha propostes com impartir els diferents aprenentatges en cada curs. Per exemple, si ens centrem en la comprensió lectora es donen indicacions de com treballar en cada curs la lectura individual i silenciosa amb fluïdesa, l'entonació i el ritme en la lectura en veu alta, o l'aplicació d'estratègies de comprensió abans, durant i després de la lectura.

Concrecions de l'ESO

A la secundària, les concrecions també es divideixen per cursos. A matemàtiques de 1r d'ESO s'especifica que cal impartir aspectes com els diferents tipus de numeració emprats al llarg de la història, l'aplicació de les operacions amb nombres naturals i enters, l'ús de les operacions amb nombres decimals i fraccions, així com la interpretació dels resultats obtinguts en un problema i en un context determinats, entre molts d'altres.

Entre els apartats de les recomanacions de llengua a 1r i 2n d'ESO hi ha el de reflexionar sobre la llengua, en què els alumnes han de treballar activitats com aplicar estratègies per construir conclusions, practicar l'ús autònom de diccionaris i manuals de gramàtica i la comprensió i anàlisi de les unitats bàsiques d'una llengua (el so i sistema d’escriptura, les paraules, etc.).

Noves concrecions el curs vinent

Segons el Govern, aquestes concrecions han de servir per "donar suport als docents a l'hora de programar les situacions d'aprenentatge a l'aula; i al mateix temps, facilitar als alumnes la millora dels seus coneixements". A més, la conselleria liderada per Niubó també ha assegurat que les concrecions de la resta de matèries que falten arribaran a les escoles i instituts durant el primer trimestre del curs vinent.

stats