Educació vol prohibir del tot els mòbils als instituts i restringir les pantalles a infantil
La mesura s'aplicaria el curs que ve si ho confirma la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius
BarcelonaProhibir del tot els mòbils a totes les etapes educatives obligatòries, també a l'ESO. Aquesta ha estat la primera proposta que Educació ha traslladat a la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius, és a dir, els encarregats de decidir què fa Catalunya amb les pantalles a l'aula. Ara, el grup d'experts haurà d'avaluar aquesta possible prohibició i prendre una decisió al respecte que s'aplicarà ja el curs vinent, el 2025-2026.
De moment, a part de la possible prohibició dels mòbils (a hores d'ara estan regulats a l'ESO, però no totalment prohibits, ja que es poden fer servir per a "usos educatius"), la comissió que s'ha reunit per primer cop aquest dimarts al migdia també haurà d'analitzar si cal restringir les pantalles a l'etapa d'educació infantil (dels 3 als 5 anys). D'altra banda, la consellera Esther Niubó ha encarregat a l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) una auditoria per avaluar com s'estan fent servir els dispositius digitals a les aules.
Més enllà d'aquestes dues missions concretes, el grup d'experts format per una cinquantena de professionals tindrà dos encàrrecs més, força similars. Per una banda, hi haurà un grup format per "professionals que coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències" que haurà de fer una diagnosi de les problemàtiques que s'han detectat en aquest àmbit i també de la preocupació que han generat a diversos col·lectius. A partir d'aquí, l'objectiu és que elaborin un conjunt de pautes i propostes per a la comunitat educativa pel que fa a l'ús de dispositius digitals.
El segon grup, que l'integraran "professionals provinents dels àmbits socioeducatius que coneixen l’ús que es fa de les pantalles en el context escolar", haurà de fer una anàlisi de la situació de les pantalles a les escoles, per etapes educatives i en diferents tipologies de centre. La diagnosi es farà tant des del punt de vista dels objectius educatius com també de l'ús informal d'aquest tipus de dispositius. De nou, d'aquesta feina n'hauran de sortir una sèrie de recomanacions.
De pedagogs a pediatres
La comissió que avui comença a caminar estarà coordinada pel pedagog i doctor en ciències de l’educació, Màrius Martínez Muñoz. Entre altres coses, el pedagog va presidir les comissions que van fer els dictàmens de la llei d’educació de Catalunya, ha estat degà de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB entre 2002 i 2006 i vicepresident de la conferència de degans d’educació d’Espanya (2004-2006). A més, fins a l'any passat va exercir com a president del Consorci Europeu d’Universitats Innovadores (ECIU).
A Martínez l'acompanyaran una quinzena de professionals reconeguts, com el doctor en biologia i expert en neuroeducació de la UB David Bueno, l'autora del Pla d'Educació Digital de Catalunya i professora de la URV, Mar Camacho, i la sociòloga i educadora Alba Castellví. També formaran part de la comissió professionals de renom de l'àmbit de la salut com la presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, Anna Gatell, que s'ha especialitzat a tractar les conseqüències que pot comportar deixar el mòbil o la tauleta a nens de zero a tres anys sense la supervisió d’un adult, o el psicòleg clínic especialitzat en conductes suïcides, sobretot en adolescents, Francisco Villar.
Entre les persones que hauran de prendre decisions respecte a les pantalles a les aules també hi haurà professionals del sector educatiu i pedagogs com Anna Forés o Toni Giner o diversos professors universitaris especialitzats en educació i tecnologia com Mercè Gisbert, Juan González, Mariona Grané, Victòria Marin i Cristina Mercader.
A més, tal com ha detallat en un comunicat el departament d'Educació, a les comissions hi participaran membres dels Mossos d'Esquadra pel que fa a ciberseguretat, del departament de Salut (addiccions), d'Empresa i Treball (polítiques digitals), d'Igualtat i Feminismes (lluita contra la pornografia) o del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).
També formaran part de les reunions diverses entitats com el grup Adolescència Lliure de Mòbils– els principals impulsors de la ciutadania per aconseguir que es regulessin els mòbils a escoles i instituts, però també amb el compromís de les famílies–, el col·lectiu de docents Coordinadors Digitals de Catalunya en Lluita, membres de la Junta de Directors o l'AFFAC, l'associació que agrupa la majoria d'associacions de famílies d'escoles i instituts del país, entre altres.