Universitats

El Govern vol reordenar les titulacions universitàries

A les preinscripcions del juliol el 40% dels estudiants no van entrar a la primera opció que havien triat

Fotografia d'arxiu d'estudiants fent les PAU a la Universitat Pompeu Fabra
15/09/2025
3 min

BarcelonaQuatre de cada deu universitaris no entren al grau i centre que han triat en primera opció. Aquesta proporció, que en etapes educatives com pot ser la formació professional (FP) seria alarmant, és una tendència que es repeteix al sistema universitari català. Aquest 2025, a la preinscripció del mes de juliol, només un 58% (27.927) dels estudiants a qui es va assignar una plaça van aconseguir cadira al grau i universitat que havien triat en primera preferència. A la preinscripció del mes de juliol de l'any passat, el 62% dels universitaris van aconseguir estudiar on volien, el mateix percentatge que els que ho van aconseguir l'any 2023.

Aquest desequilibri entre oferta i demanda d'estudis universitaris a Catalunya és només una de les conseqüències d'un fet que està obstaculitzant que el sistema universitari català evolucioni: les normes que regulen la programació universitària i la creació d'estudis i universitats són de fa gairebé 30 anys. Concretament, els dos decrets són dels anys 1996 i 1997. Per aquest motiu, el departament de Recerca i Universitats ja ha posat fil a l'agulla per aprovar un nou decret que ha de permetre replantejar l'ordenament de titulacions.

"El decret és previ a la creació de l'espai superior d'educació europeu i és un sistema una mica obsolet pel que fa als tràmits administratius que s'han de tenir en compte per fer la programació universitària", ha admès la consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, aquest dilluns en una entrevista a TVE. De moment, Montserrat ha explicat que a finals del mes de maig la conselleria va informar el Govern d'una consulta pública sobre les titulacions universitàries a Catalunya. Aquest procés ja s'ha tancat i les conclusions es publicaran a l'octubre. Tot plegat ha de servir per fer un mapatge de totes les titulacions per, "amb rigor i anàlisi", veure quines titulacions hi ha i quines places estan plenes o no. "Això ha de servir per, a partir d'aquí, prendre decisions", ha defensat Montserrat.

La consellera també ha insistit en la necessitat d'aquesta anàlisi profunda, ja que el fet que el 40% dels estudiants no entrin a la seva primera opció al juliol no vol dir que no estudiïn el que volen. "Hem de tenir en compte que l'estudiant posa la mateixa titulació a diferents centres de Catalunya", ha recordat Montserrat. És a dir, que un alumne pot no haver entrat al grau de la universitat que volia, però sí haver aconseguit estudiar el mateix grau en un altre centre. "Això és el que necessitem estudiar molt bé", ha insistit la titular de Recerca i Universitats.

Suprimir titulacions?

El nou decret podria servir per abordar aspectes com que aquest any només s'hagi matriculat un alumne al grau de filologia romànica de la Universitat de Barcelona (UB), o el fet que cada any hi hagi estudiants amb vocació de metge que no poden entrar a medicina per falta de places, tot i haver obtingut una nota molt alta a la selectivitat. De fet, Montserrat ha estat contundent en aquest sentit: "L'anàlisi ens permetrà ordenar i establir quines titulacions fan falta".

Fonts del departament d'Universitats detallen que l'objectiu de crear un nou decret és "actualitzar i unificar els procediments de planificació i ordenació garantint seguretat jurídica, eficiència i coherència amb la normativa catalana, estatal i europea".

Segons s'exposa a la consulta pública prèvia a poder iniciar el projecte de decret de programació i ordenació del sistema universitari de Catalunya, la futura norma hauria de redefinir la regulació en tres eixos: la programació universitària, l'oferta de places i l'ordenació universitària. Per tant, el nou decret podria canviar els criteris per decidir quantes places s'ofereixen cada any de cada grau i màster a totes les universitats públiques i també de les privades que ho sol·licitin.

Al document on s'exposen els motius per redactar un nou decret també s'estableix que en l'apartat d'ordenació universitària s'hi hauran d'incloure els procediments per implantar i suprimir estudis universitaris oficials; per crear, modificar o suprimir centres docents universitaris, i també per fer "modificacions substancials d'estudis".

400 places per a medicina

A més, entre altres procediments, el nou decret també haurà de regular el reconeixement d’hospitals universitaris i d’hospitals associats a les universitats, un aspecte clau per ampliar les places d'estudis amb una alta demanda com medicina i infermeria. En aquest sentit, Montserrat ha recordat que fins al 2028 l'executiu pretén ampliar amb 400 noves places els estudis de medicina a Catalunya (sumant tant les de les universitats públiques com les privades). A més, s'han escurçat els terminis per fer que un hospital s'acrediti com a universitari i, per tant, pugui oferir pràctiques per als estudiants de medicina. La consellera ha posat l'exemple de l'Hospital de Tortosa, al qual es va donar l'acreditació com a centre universitari en només 4 mesos, mentre que, fins ara, per fer aquest procediment i rebre llum verda es podria trigar fins a 13 mesos.

stats