Un Lego sí però una flauta dolça no? Ja s'han gastat un quart dels vals escolars

Algunes AFA han optat per oferir-se a gestionar el xec de manera conjunta per fer front a les necessitats de l'escola

5 min
Als llibres de text se'ls continuarà mantenint l'IVA superreduït del 4%.

Barcelona"No entenc que em deixin comprar un Lego de Star Wars, però no una flauta dolça". "En una botiga no m'han acceptat un llibre infantil com a material escolar i en una altra sí". "El meu fill ha acabat P5 i no em deixen bescanviar el xec per un llibre de reforç de P5 perquè diuen que només serveix per a llibres a partir de primer". Aquestes són només tres de les situacions que s'han trobat pares i mares des que a finals de juny van començar a arribar a casa els dos vals escolars de 50 euros de tots els alumnes que a partir del setembre faran algun dels cursos entre primer i sisè de primària a Catalunya. Tot i que fonts del departament d'Economia (la mesura no depèn d'Educació) asseguren que l'ajuda està funcionant molt bé –ja s'han activat el 51% dels vals i s'han gastat el 24% del total–, la poca concreció dels criteris que defineixen quins productes es poden bescanviar pel val escolar està provocant alguns moments de confusió entre famílies i comerços.

La Mireia Farigola n'és un exemple. El seu fill farà tercer de primària i l'escola els ha demanat que aquest curs portin una flauta dolça. Ella va considerar que seria un bon motiu per fer servir un dels xecs. "Quan vaig arribar a la caixa em van dir que els llibres de lectura i els Plastidecor sí que els podia bescanviar, però la flauta dolça no, perquè no la consideraven material escolar. No ho vaig entendre. Quin interès he de tenir jo en comprar-li una flauta si no és per a l'escola?", recorda. Davant aquesta situació la caixera de la gran superfície li va proposar com a alternativa que comprés un Lego, que sí que entrava dintre la mesura. "Com que havíem de gastar tot l'import del xec de cop perquè no tornen canvi, el nen va acabar emportant-se un Lego de Star Wars que de normal li haurien portat els Reis o li hauríem regalat per l'aniversari", reconeix.

De fet, el suggeriment de comprar una joguina Lego com a alternativa quan un producte no entra dins del val escolar és una situació que diversos testimonis relaten a l'ARA. "Tinc dubtes de quin és el criteri que es fa servir per definir fins a quin punt un joc és educatiu o no", critica Aida Tarragó. En el seu cas, va rebre el suggeriment de comprar un joc després que una dependenta li assegurés que no podia comprar un llibre de reforç d'Infantil 5 perquè el val començava amb el material de primer de primària (el curs que el seu fill començarà al setembre). "Va ser surrealista, perquè la dependenta de la meva caixa deia que no i la del costat deia que ella creia que sí", assegura.

Des del departament d'Economia expliquen que tots els comerços que s'han adherit a la campanya (gairebé 2.000 a tot Catalunya) han hagut de firmar una declaració responsable en què es comprometen a aplicar bé les normes, però, tal com també expliquen les mateixes fonts, la informació que s'ha fet arribar als comerços és "una llista orientativa, però no exhaustiva". Això fa que quedi en mans dels comerciants interpretar quins productes es poden considerar que són "jocs educatius" o "material escolar en un sentit ampli", dos conceptes que sí que apareixen a la llista. Tot i això, les mateixes fonts insisteixen que materials com la flauta dolça o els llibres de literatura infantil i juvenil també s'han de poder bescanviar.

Que l'AFA o l'escola gestionin els vals

Més enllà de les situacions individuals de cada família, la mesura del xec escolar, anunciada pel Govern poc abans de les eleccions municipals, ha provocat crítiques dins del sector educatiu de veus que insisteixen en dir que hauria estat més útil i equitatiu que els 50 milions d'euros de la mesura s'haguessin fet arribar directament a les escoles. "La iniciativa no està pensada d'acord amb el funcionament del sistema educatiu i mostra un profund desconeixement de com funcionen les quotes escolars a les escoles", critica Lídon Gasull, directora d'Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (AFFAC). Segons Gasull, el problema és que la gran majoria d'escoles i AFA que fan la gestió de llibres de text no poden oferir-se a gestionar el val perquè no estan donades d'alta a l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), a excepció de les escoles concertades, que sí que estan reconegudes per fer aquesta activitat. "Això fa que els diners dels xecs no es puguin bescanviar pels que es destinarien a la quota de material escolar o als llibres, que en molts casos es reutilitzen i, per tant, en el fons, s'acabi gastant més".

Per fer front a aquesta situació, pares, mares i direccions d'escoles han començat a buscar alternatives: algunes AFA recullen els vals i les dades per fer-los servir i compren elles mateixes el material, d'altres han demanat a la direcció que faci una llista del material que proposen per utilitzar el val i també hi ha algunes AFA i direccions que han arribat a acords amb comerços i proveïdors. Un d'aquests centres és l'Escola Congrés-Indians de Barcelona. "Volíem fer una donació d'aquest xec a l'escola, però no es pot perquè són nominals", expliquen la Laura Gutiérrez i el Miguel del Valle, membres de la junta directiva de l'AFA. Després de comprovar que també era inviable que es donessin d'alta a l'IAE, van acabar trobant una solució parcial juntament amb la direcció del centre: l'escola parlarà amb una cooperativa del districte que organitzarà uns lots per valor de 50 euros amb el material que consensuï amb la direcció del centre. D'aquesta manera, a les famílies que bescanviïn el val escolar pel lot se'ls descomptarà l'equivalent de la quota de material escolar, i també ho podran fer les famílies que comprin el lot pel seu compte sense utilitzar el val. "Vam obrir un formulari perquè s'hi apuntessin les famílies que preferien aquesta opció i estem sorpresos de l'èxit, tenint en compte que s'ha hagut de fer a correcuita perquè ha acabat el curs", assegura Del Valle. En només dues setmanes ja hi ha 160 famílies dels 325 infants de l'escola que es poden beneficiar del val que s'hi han apuntat.

Aquests casos, però, són força anecdòtics. Moltes direccions d'escola han rebutjat intervenir. "No som nosaltres qui hem de solucionar la papereta d'una mesura que no serveix per resoldre el problema de les quotes de material i que no sabem si l'any que ve seguirà existint", explica Guillem Túron, director de l'Escola de la Pera, al Baix Empordà. "Hem donat una llista de suggeriments als pares, però intervenir ens generava un problema, perquè molts dels materials els tenim socialitzats i és la mateixa AFA qui els reparteix a l'escola", justifica. Aquest és un problema que també denuncia la directora de l'AFFAC, que assegura que "si el que es volia era una ajuda de 100 euros perquè les famílies poguessin gastar en establiments autoritzats en material educatiu del tipus que fos, perfecte, però si la finalitat era reduir la despesa escolar, creiem que s'han destinat molts milions per no poder assolir l'objectiu desitjat".

stats