Mòbil a les aules

La meitat dels instituts catalans ja regulen l'ús del mòbil

Educació consultarà a famílies i pediatres per decidir què fa amb l'ús d'aquests dispositius als centres escolars

3 min
Maleïts 
 Mòbils!

Més de la meitat dels instituts catalans han fet el pas de regular –que no prohibir– l'ús dels mòbils als centres abans que Educació doni indicacions concretes sobre com actuar davant l'increment de l'ús de pantalles entre els adolescents. Així ho ha confirmat aquest matí al ple del Parlament la consellera d'Educació, Anna Simó, que ha assegurat que el departament té constància que un 53% dels centres de secundària de Catalunya han començat a controlar l'ús d'aquesta tecnologia entre els alumnes.

La xifra donada pel departament arriba just després que es conegui que la setmana que ve el Consell Escolar debatrà sobre la regulació de l'ús dels mòbils en escoles i instituts i quan en les últimes setmanes han proliferat els moviments de famílies i la creació de grups de WhatsApp i Telegram de pares i mares que es volen organitzar perquè s'arribi a un consens que permeti que els adolescents no tinguin mòbil fins als 16 anys.

Al primer semestre d'aquest 2023 el departament va fer una enquesta a escoles i instituts per saber de quina manera estaven gestionant l'ús del mòbil dels alumnes i van concloure que el 52,7% dels centres té regulat l'ús del dispositiu a les Normes d'Organització i Funcionament de Centre. En el qüestionari, que era de resposta múltiple, un 26,24% dels centres contestaven que directament no permeten portar el mòbil i un 43,74% que no permeten fer-lo servir.

Tot i que Simó fa poques setmanes va assegurar que Educació no prohibiria els mòbils als centres educatius i que la decisió havia de dependre de l'autonomia de cada centre, avui la consellera ha obert un nou escenari anunciant noves accions.

Recomanacions als centres abans d'acabar l'any

Simó ha explicat que el Consell Escolar engegarà "de manera immediata" un procés participatiu mitjançant els 12 serveis territorials que el departament té distribuïts per tot Catalunya per tal d'elaborar un document de recomanacions sobre la regulació dels usos del mòbil. Aquest recurs haurà d'estar a punt abans que acabi l'any i previsiblement es farà arribar a tots els centres educatius per tal de tenir un marc general únic de referència.

A part d'aquest document de consells, també es posarà en marxa un conjunt de sessions de treball amb les principals associacions de famílies en què també s'inclouran els nous grups de pares i mares que s'han viralitzat alçant-se en contra de l'ús prematur del mòbil en els adolescents i demanant un consens unànime de les famílies per evitar-ho. En aquestes sessions també hi intervindran representants de l'àrea de pediatria per aportar la seva opinió des d'un punt de vista mèdic.

Tot i aquests passos endavant cap a la regulació d'aquests dispositius entre els més joves, Simó ha reiterat que "no es tracta tant de prohibir com d'educar", i ha insistit en el fet que més enllà de la regulació cal donar eines als adolescents i les famílies "perquè s'enfrontin amb criteri" als continguts que poden trobar a les xarxes. La titular del departament ha assegurat que es pot regular l'ús del mòbil per edats, espais i hores, però que "cal argumentar als adolescents per què es fa" i que "per això cal anar a l'una".

Qui també s'ha referit aquest matí als problemes per l'ús del mòbil ha estat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha advertit que "els problemes de salut mental i els trastorns de conducta alimentària no neixen amb la difusió de les xarxes socials però que les xarxes els amplifiquen", motiu pel qual considera que és "imprescindible" actuar en aquest àmbit. Aragonès ha reconegut que cal actuar en l'àmbit de l'educació, però també que "quan tot l'entorn pressiona" cal acompanyar les famílies. "Quan nosaltres mateixos utilitzem constantment el mòbil, com a pare has de fer un esforç de donar exemple als teus fills quan et demanen tenir una pantalla entre les mans", ha insistit Aragonès, que també ha advertit que dins de la comunitat educativa hi ha "diversitat de criteris" entre els que aposten per una presència limitada dels mòbils que permeti aprofundir en l'educació o els que consideren que directament cal prohibir els dispositius en l'àmbit escolar.

stats