Societat Educació 18/12/2023

Simó defensa que les diferències de notes entre alumnes nadius i immigrants a Catalunya són menors que en altres comunitats

La consellera assegura que ja hi ha "evidències" d'una recuperació dels resultats i atribueix part de la situació a la pobresa infantil

3 min
Anna Simó, consellera d'Educació

BarcelonaLa consellera d'Educació, Anna Simó, ha comparegut aquest dilluns en comissió al Parlament per exposar els resultats educatius dels alumnes catalans. Tot i que, en principi, la titular havia d'intervenir per donar explicacions pels mals resultats de les proves de competències bàsiques del curs passat, la crisi educativa que han deixat al descobert els resultats de l'últim informe PISA ha monopolitzat la intervenció. Després de la polèmica per la primera reacció del departament atribuint els resultats a una "sobrerepresentació d'alumnat immigrant" a la prova (una tesi que l'endemà va desmentir), el discurs d'Educació ha fet un nou gir de guió: Simó ha tret pit davant el fet que a Catalunya la diferència de notes entre alumnes immigrants i nadius sigui inferior a la d'altres comunitats.

La titular d'Educació ha afirmat que, mentre a comunitats amb millors resultats a les proves PISA, com Astúries, el País Basc, Castella i Lleó o Aragó, la diferència de resultats entre alumnes nadius i d'origen immigrant és d'entre 47 i 70 punts, a Catalunya, la diferència és de 43 punts, una xifra que se situa gairebé al mateix nivell que la mitjana europea (42). Simó ha assegurat que això demostra una millora en l'objectiu de tenir un sistema "equitatiu" i ha emfatitzat que aquesta menor diferència s'ha assolit malgrat que a Catalunya hi ha hagut un augment important d'alumnat immigrant de primera i segona generació en els últims anys.

La consellera ha insistit que, segons dades del departament, en els dos últims cursos el 30% de l'alumnat immigrant feia menys de dos anys que havia entrat al sistema educatiu català i, per tant, havien tingut "una exposició inferior" al model d'escola del país. "N'estic convençuda que en els pròxims resultats aquest serà alumnat que ja estarà més incorporat en les dinàmiques d'un sistema que és molt diferent del sistema del qual venien", ha insistit Simó.

Després de defensar el rendiment educatiu de l'alumnat immigrant, Simó ha assenyalat que "la situació socioeconòmica familiar té molt més impacte que l'origen" en les diferències entre rendiments. La consellera s'ha agafat a l'estudi que Save the Children i Esade van fer públic la setmana passada i que mostrava com, si es neutralitzava el factor socioeconòmic, les diferències de més de 30 punts que es podien donar en funció de l'origen de l'alumnat es reduïen fins als 5 punts. "Som la quarta comunitat amb més pobresa infantil", ha recordat la consellera.

Primeres "evidències de millora" el 2023

Simó també s'ha referit a la diferència de gairebé 40 punts que hi ha entre els resultats dels alumnes dels centres públics i dels privats i concertats, i assegura que es deu, en part, a l'índex de segregació escolar que hi havia quan es va fer la prova el 2022. "L'índex encara no havia estat modificat pel valent pla contra la segregació escolar" que es va iniciar el 2021, ha justificat la consellera afirmant que, avui dia Catalunya ja ha aconseguit millores en aquest aspecte.

Pel que fa a la preocupació pels resultats educatius, Simó ha tornat a insistir en "els brots verds" que ja van mostrar les proves de competències bàsiques del 2023, que es van fer més tard que les proves PISA. "Hem constatat un inici de reversió de la tendència a la baixa de puntuacions mitjanes. Els resultats del 2023 aporten evidències de recuperació", ha assegurat. Als resultats d'aquestes proves que passen tots els alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO s'observava que en llengua catalana i castellana el nivell continuava baixant per tercer any consecutiu, i assolien els pitjors resultats dels últims deu anys. En canvi, en matemàtiques s'experimenta un lleuger repunt amb un augment de poc més d'un punt respecte a les proves del 2022. Una evolució que, tot i situar el nivell encara molt per sota dels resultats prepandèmia, donen motius a Simó per defensar que, si la tendència continua, hi haurà marge per millorar "de manera prou ràpida".

Finalment, la consellera, que només fa sis mesos que està en el càrrec, ha admès que potser "en molts aspectes s'han pres mesures que no eren les necessàries", però que, "malgrat tot, ens en sortirem perquè tenim unes bones bases".

stats