Intel·ligència Artificial

Sister AI: el Col·legi Montserrat, l'escola que fa un any que aplica IA a l'aula

El curs passat va formar tot el seu professorat per sensibilitzar-lo en l'ús d'eines d'intel·ligència artificial

5 min
Una aula del Col·legi Montserrat amb els primers treballs dels alumnes fets amb intel·ligència artificial (IA)

Barcelona"Des que els meus alumnes poden fer servir ChatGPT jo no puc continuar demanant el mateix. Això està claríssim. Si dius «no deixarem que això entri a l'escola», malament rai", reivindica Mar Sánchez a la gran biblioteca on rep l'ARA. És la directora del Col·legi Montserrat, un dels primers centres a Catalunya a crear un protocol d'intel·ligència artificial (IA) i a aplicar sense prejudicis aquesta tecnologia per millorar l'educació a les aules en competències com la redacció i descripció de textos o la interpretació de l'art.

Fa poc més d'un any, quan ChatGPT encara no s'havia convertit en una preocupació per a pares i professors, i molt abans que Educació donés les primeres indicacions als centres per utilitzar aquesta tecnologia, aquesta escola de Vallvidrera va posar-se les piles i va començar a fer sessions de sensibilització a tot el seu professorat. L'objectiu era que els docents es familiaritzessin amb les principals eines d'intel·ligència artificial que podien aplicar en el seu dia a dia a les aules.

"A vegades se't presenten forces de canvi que realment són les que et diuen claríssimament: «Escolta, alguna cosa has de fer diferent»", insisteix la missionera, que vesteix hàbit religiós. Explica que en el seu cas la idea de formar els docents en IA no va ser una reacció al veure que els alumnes podien usar la tecnologia per "fer trampes", sinó que abans de saber que els adolescents la feien servir ja van veure que calia aprofitar aquestes eines a l'aula per potenciar la feina dels professors i també per ensenyar els adolescents a fer-les servir. "Les oportunitats d'aprenentatge s'han de democratitzar i no seria just que el potencial d'aquesta eina només fos vàlid per als adults", insisteix.

Mar Sánchez, directora del Col·legi Montserrat.

Tenint en compte aquesta idea, des del mes de setembre han començat a implantar la IA al centre en tres direccions: ensenyar l'alumnat a treure el màxim profit d'aquesta eina que ha arribat per quedar-se, educar-los perquè reflexionin èticament sobre el seu ús i, en el cas dels professors, fer servir la IA per poder revolucionar les classes i apostar per un aprenentatge més individualitzat.

En el cas de la tercera opció, Sánchez explica com a les classes de literatura que ella imparteix ha utilitzat la IA per crear "contingut autodirigit", de tal manera que mentre cada alumne pot seguir l'equivalent a una classe magistral i la docent es pot dedicar a donar feedback individual a cadascun dels alumnes. "Tinc el recurs teòric en paper, que és el recurs fiable. Si això ho poso a Fliki AI, m'ho converteix directament en un àudio en català amb una qualitat espectacular", exemplifica. Tot i això, fa un advertiment clar: "A l'escola tant sí com no els llibres de lectura seran en paper. No és opcional i és un dels principis vertebradors de l'escola".

L'itinerari de contingut autodirigit creat amb IA al Col·legi Montserrat.

D'un text descriptiu a un retrat personalitzat

Fa pocs mesos, a les xarxes es van viralitzar imatges de persones que havien fet servir la IA per crear el seu propi personatge en format Pixar. Tot i que els usuaris ho feien servir com un entreteniment més, al Col·legi Montserrat han fet servir aquesta idea per treballar els textos descriptius amb els alumnes de tercer de primària.

Per fer-ho, no han d'introduir la seva imatge a cap servidor (tenint en compte que són menors, no seria aconsellable introduir dades personals seves a les xarxes). El que han de fer és un text descrivint-se a ells mateixos amb la màxima exactitud possible. "Al principi, a molts els va sortir malament, però això ja és una nova oportunitat per aprendre, ja que han de pensar en què han fallat perquè no els surti el que volien", explica el tutor de primària Adrià Climent. El docent ensenya orgullós els resultats finals de l'exercici que han penjat a la paret, al costat de fotos reals dels alumnes per comprovar fins a quin punt s'hi assemblen. "A part que és un exercici que els motiva, aprenen a fixar-se en els detalls, a buscar les paraules exactes i trobar sinònims, però, a més, de manera natural ja els estàs ensenyant els codis que de més grans podran fer servir en eines d'IA", subratlla.

Pot la IA classificar una obra d'art segons el seu color?

Quan s'arriba a secundària i sobretot a batxillerat, s'aposta perquè els alumnes, si volen, facin servir l'eina i no ho amaguin. Per això han creat un protocol d'ús entre professors, alumnes i pares que inclou aspectes com que els adolescents poden fer servir la IA com a inspiració per tenir idees per començar treballs d'investigació o fer pràctiques per preparar exàmens. El document, que estan acabant d'elaborar, també valora el fet que l'alumne citi l'ús de la IA en els seus treballs.

Més enllà de l'ús individual de cada alumne, els docents fan propostes, sobretot a les assignatures optatives, perquè els adolescents aprenguin com funciona i com demanar contingut a les eines d'IA. "El que estem fent és ensenyar una sèrie d'algoritmes d'aprenentatge automàtic, que són l'arrel de la intel·ligència artificial, perquè vegin que realment el que hi ha darrere d'eines com ChatGPT és una cosa relativament mundana basada en algoritmes i funcions matemàtiques", explica el professor de tecnologia Ferran Fàbregas.

Per portar-ho a la pràctica, plantegen als alumnes que descobreixin si hi ha una manera de classificar automàticament obres d'art amb IA relacionant els colors del quadre amb l'època artística a la qual pertany. D'aquesta manera treballen amb l'algoritme que faria servir la IA i, mitjançant una sèrie de fórmules i de mètodes estadístics, els adolescents han de classificar els quadres fent servir programes de full de càlcul com l'Excel.

Alumnes del Col·legi Montserrat fent un projecte amb IA.

Una altra de les moltes activitats amb IA que fan és la de proposar als alumnes que es posin el barret de fotoperiodista per emular el fotògraf Sebastião Salgado sense sortir de l'aula. A l'assignatura d'arts, han de triar una part de la seva realitat que Salgado podria plasmar. Han de mostrar una part positiva i una altra de negativa de l'actualitat. Un cop escollida i justificada, han de fer servir eines d'IA per generar imatges o modificar-les per acabar aconseguint fotografies de temes propers que, fàcilment, podria haver fet el mateix fotoperiodista.

Malgrat aquesta gran aposta per introduir els alumnes al món de la IA, la directora del centre insisteix que això no implica que sempre s'estiguin fent servir pantalles per aprendre. "El projecte tecnològic ha de ser un suport pel projecte pedagògic. Si l'únic que fas és canviar el format, no hi ha transformació i, per tant, serà absurd fer servir la pantalla", conclou.

stats