Emergència social

Qui s'ha de fer càrrec dels 400 sensellar que malviuen a l'aeroport de Madrid?

Aena i l'Ajuntament de la ciutat acorden elaborar un cens de les persones que pernocten a la infraestructura per oferir-los atenció social

Aena ha començat els controls d'accés per als sensellar a l'aeroport de Barajas (Madrid)
3 min

BarcelonaEl sensellarisme a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, on més de 400 persones han trobat un sostre per viure-hi, ha significat l'enèsima guerra entre el govern espanyol i el madrileny. Després de setmanes de retrets creuats sobre quina institució és competent per abordar aquesta delicada situació, l'alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, i el president d'Aena, Maurici Lucena, s'han reunit aquest dijous i de moment han acordat l'elaboració d'un cens que permeti identificar tothom que pernocta a l'aeroport. El cens es farà al llarg del mes de juny i s'encarregarà a una entitat del tercer sector (Fresno), i a partir dels resultats que s'obtinguin, Almeida ha assegurat que el consistori estarà en disposició de "donar la millor assistència social possible" en funció de la problemàtica que pugui tenir" cadascun dels afectats.

Aena, la gestora dels aeroports a Espanya, i l'executiu de Pedro Sánchez defensen que com que les terminals estan situades a Madrid l'atenció social ha de recaure en els treballadors municipals, per la qual cosa oferiran "ajuda" mitjançant les ONG. L'Ajuntament, però, reclama que l'empresa pública faci un cens dels sensesostre i subratlla que estan fent un "seguiment individualitzat" de les 105 persones identificades –les que estan empadronades a la ciutat o les que tenen historial d'atenció per part dels equips de carrer o dels serveis socials municipals–, si bé només una desena ha volgut traslladar-se a un allotjament d'acollida. En aquest sentit, el consistori diu que no té aval legal per fer cap "trasllat forçós" dels espais públics.

De fet, dimecres l'empresa pública va anunciar que se centralitzaran les entrades i sortides a les instal·lacions en algunes portes de l'aeroport i es faran controls d'accés entre les 21 hores i les 5 h sine die. Això vol dir que només podran accedir-hi els passatgers que portin el document de transport i els seus acompanyants. La primera nit de controls, els vigilants de seguretat han impedit l'entrada de 150 persones. A l'interior de les terminals se'n van comptar 170 pernoctant.

Tancar portes i "fumigar"

Segons Aena, aquesta mesura s'aplica d'acord amb la legalitat vigent, la llei de seguretat privada, ja que en funció de les seves atribucions com a empresa gestora dels aeroports "té el deure d'assegurar una activitat aeroportuària i un transport aeri fluids, protegint les instal·lacions amb les normes d'ús adequat per a la millor conservació, gestió i administració". Si bé l'empresa no vincula el dispositiu específicament amb el sensellarisme, es tracta d'un operatiu semblant al que ja va fer a l'aeroport del Prat al febrer. El mateix Lucena va posar com a exemple "la diligent gestió de les institucions públiques catalanes" d'un problema anàleg.

Organitzacions socials havien alertat repetidament de la manca de recursos residencials i d'assistència per a persones en situació de vulnerabilitat, que acaben pernoctant a les terminals de l'aeroport davant l'absència d'alternatives. Per a Martínez-Almeida, "el problema no se soluciona tancant portes ni fumigant l'aeroport", sinó "amb un pla d'acció social". "Què faig? ¿Vinc amb la policia municipal i un autobús i els trec d'allà? ¿Els obligo a estar en centres d'acollida?", va qüestionar.

El defensor del poble demana explicacions

El defensor del poble, Ángel Gabilondo, també ha iniciat una actuació per reclamar a les administracions que afrontin conjuntament i “com més aviat millor” la situació de les persones “vulnerables” que pernocten a l'aeroport de Barajas “en condicions precàries”. D'una banda, ha sol·licitat informació a l'Ajuntament de Madrid de la intervenció que fan els serveis socials municipals i de la coordinació amb la resta d'administracions. De l'altra, ha ampliat una actuació oberta des del març amb Aena perquè expliquessin com tenen previst "abordar aquesta situació d'emergència social" i "l'abast" i el "fonament jurídic" de les mesures anunciades per reforçar el control als accessos en horari nocturn.

stats