Experts qüestionen el protocol de tornada a les aules

La supressió de la quarantena entre vacunats als instituts i dels tests als contactes estrets menysté la variant delta

3 min
Nens amb mascareta a l'hora del pati en una escola de Barcelona

BarcelonaEl 13 de setembre arrencarà el curs escolar per a un milió i mig d’alumnes catalans i el protocol del Govern per encarar aquesta tornada presencial és, en essència, el mateix que es va fer servir l’any passat: els alumnes s’organitzaran en grups bombolla i l’ús de la mascareta continuarà sent obligatori. Amb tot, el document incorpora algunes novetats vinculades a la campanya de vacunació que experts consultats no acaben de veure amb bons ulls perquè, diuen, menystenen la transmissibilitat de la variant delta, més contagiosa fins i tot en el període d’incubació i entre asimptomàtics. Les mesures que més qüestionen pediatres i epidemiòlegs són la supressió dels tests als contactes estrets de positius, que a la pràctica implica deixar de buscar casos asimptomàtics dins de les aules i tolerar l’expansió del virus, i que els alumnes d’institut vacunats amb les dues dosis –tots de més de 12 anys– no hagin de fer quarantena si són contactes, tot i que poden ser potencials transmissors.  

Aquestes dues modificacions en la gestió del covid no seran específiques dels centres educatius, sinó que ja s’apliquen de forma general en la població. “Són canvis d’emergència que es van introduir al juliol per poder fer front a l’allau descontrolada de contagis de la cinquena onada. Aleshores les autoritats van renunciar a aquestes dues pràctiques perquè el volum de contagis feia insostenible el diagnòstic i la prioritat era descongestionar l’atenció primària, però no perquè no siguin necessàries”, assenyala el pediatre i epidemiòleg Quique Bassat. De fet, suprimir aquestes indicacions contradiu els principis de la vigilància epidemiològica: la prevenció i el rastreig de casos.

“Puc entendre que no es vulgui discriminar els joves exigint-los quarantenes que no es demanen a la resta de la població, però en aquests entorns és on queden els pocs no vacunats de la població i on la variant delta té camp per córrer”, afegeix Bassat. Hi coincideix el metge i investigador de la Universitat de Leicester Salvador Macip, que creu que traslladar el protocol general a les escoles és un “error”. “Al contrari, tothom hauria de fer quarantena si és contacte d’un positiu, estigui vacunat o no, perquè la vacuna redueix el risc d’infecció però no l’elimina”, recorda.

Sense cap de les dues mesures vigents –apunta Macip–, no només es perpetua la transmissió del virus dins del grup estable, format per població poc immunitzada i més vulnerable al contagi, sinó que amb el domini de la variant delta els centres es poden convertir en entorns de difusió, com passa al Regne Unit, on viu Macip. “Si el que es volia era trobar un equilibri per evitar confinaments massius i no paralitzar els centres, haurien d’haver apostat per fer tests que permetin indicar les quarantenes. Almenys una de les dues mesures s’havia de mantenir”, afirma.

No es descarten canvis

El mateix conseller de Salut, Josep Maria Argimon, va admetre que les pròximes dues setmanes es podrien introduir canvis en el protocol, com ara fer proves als contactes estrets quan es detecti un contagi en una classe. “Els pediatres vam demanar-ho perquè hi poden haver potencials infeccions, però això requereix un esforç logístic i de personal que no sembla que es pugui fer per falta de mans, almenys no amb totes les infermeres dedicades a la vacunació”, explica la presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, Anna Gatell. 

Bassat planteja que l’eliminació de les quarantenes és també un argument o reclam perquè els adolescents es vacunin, i que un cop s’estabilitzin els nivells de propagació al país, Salut també anirà recuperant les proves diagnòstiques. “Segur que hi ha famílies que no es queden tranquil·les si el company de pupitre del seu fill és positiu encara que estigui vacunat i probablement voldran fer-li una o diverses proves. Hauran d’anar a la privada, quan és un servei que hauria d’oferir el sistema públic”, critica.

Fins ara, els centres educatius han funcionat com a sentinelles, és a dir, permetien avaluar l’avanç de la pandèmia a partir del seguiment actiu d'alumnes, famílies i personal docent. “A priori em sembla un protocol prudent i flexible, que es podrà adaptar a les necessitats de la pandèmia”, valora Gatell, que puntualitza que ara caldria intensificar l’estratègia de captació per a la vacunació de la gent amb fills en edat escolar, és a dir, d'entre 20 i 50 anys.

Les mesures polèmiques
  • Quarantenes Els alumnes i els mestres d'institut que estiguin vacunats amb la pauta completa no hauran de confinar-se quan es detecti un positiu a la seva classe. Els alumnes vacunats podran seguir anant a l'aula i només haurà de fer quarantena qui doni positiu i qui no estigui vacunat, que haurà de seguir les explicacions dels professors virtualment de manera simultània. Com no és possible vacunar els menors de 12 anys, a les escoles sí que es mantenen les quarantenes en cas de positiu.
  • Tests als contactes Ja no es faran proves diagnòstiques a tots els alumnes de la classe on es detecti un cas, com ja es fa des del juliol passat amb la població general, independentment del tipus de centre o de l'edat dels estudiants. A l'estiu es va decidir fer aquest canvi a la comunitat per l'allau de contagis de la cinquena onada, que impossibilitava fer seguiment de tots els casos.
stats