Societat 07/04/2015

Lufthansa nega que tingués l'obligació d'informar de l'historial mèdic de Lubitz

L'aerolínia alemanya diu que el copilot de Germanwings va obtenir la llicència de vol abans que entrés en vigor la normativa que endureix l'obligació de donar informació a l'Oficina Federal d'Aviació d'Alemanya (LBA)

Europa Press
2 min
El president de Lufthansa, Carsten Spohr, a l'esquerra, just abans de la roda de premsa que ha fet a l'aeroport del Prat / CELIA ATSET

MadridL'aerolínia alemanya Lufthansa ha negat aquest dilluns que tingués l'obligació de donar informació a l'Oficina Federal d'Aviació d'Alemanya (LBA) sobre l'historial mèdic d'Andreas Lubitz, el copilot que hauria estavellat l'avió als Alps fa dues setmanes, ja que va obtenir la llicència de pilot abans que entrés en vigor la normativa que enduria les obligacions d'informació. Lufthansa sabia que Lubitz va patir una depressió el 2009.

La companyia ha assegurat en un comunicat que una disposició del reglament 1178/2011 i els mitjans de compliment acceptables de l'agència europea de Seguretat Aèria "protegeix la situació de determinats certificats anteriors d'aptitud per a pilots i altres certificats de doctors experts en aeromedicina".

Aquests especialistes poden, per tant, expedir pròrrogues d'aquests certificats mèdics fins i tot després de l'entrada en vigor de la nova normativa, segons la companyia. "No va sorgir un deure addicional de remetre'ls a l'Oficina Federal d'Aviació d'Alemanya (LBA) com a conseqüència del canvi de la situació legal", assegura el comunicat.

La LBA va declarar aquest diumenge que no tenia "cap tipus d'informació" sobre la depressió de Lubitz abans del sinistre. La informació que Lufthansa tenia o no sobre els problemes psiquiàtrics del copilot podria ser un factor clau per determinar la responsabilitat legal de la companyia.

El grup financer alemany Allianz estima que les asseguradores podrien acabar pagant uns 300 milions d'euros en demandes i costos relacionats amb el sinistre, segons informa l'agència Reuters.

La normativa europea que va entrar en vigor l'abril del 2013 estableix que s'ha d'informar sobre els casos de pilots amb problemes psiquiàtrics a l'autoritat aèria, la qual podria restringir-ne les llicències.

Lubitz va aturar la seva formació com a pilot durant diversos mesos el 2009. Quan la va reprendre, va informar els instructors de Lufthansa que havia patit una depressió severa.

El copilot de Germanwings, filial de Lufthansa, va obtenir el seu primer certificat per pilotar vols comercials el 2012. Es creu que va estavellar deliberadament l'avió contra els Alps francesos, que va acabar amb la vida de 150 persones.

stats