Tràfic de drogues
Societat 04/10/2022

Desmantellen un ‘hub’ de fabricació de narcollanxes a l’Alt Empordà

Acusen els dinou detinguts d'oferir tota mena de serveis per traficar amb haixix pel Mediterrani

3 min
Imatge d'un dels operatius per detenir l'organització criminal que actuava a l'Alt Empordà

SaltCop “molt important” a la logística del tràfic de drogues per mar. Els Mossos d’Esquadra, Vigilància Duanera i la Guàrdia Civil han desmantellat una organització criminal que actuava com un hub empresarial: es dedicava a construir narcollanxes i a oferir tots els serveis que necessiten els traficants per transportar haixix des del nord d’Àfrica fins a l’Estat. Actuaven des d’una nau a Castelló d’Empúries, i els agents van trobar narcollanxes en altres poblacions gironines com Roses, Llançà i Empuriabrava. En total es van detenir dinou persones –dues de les quals continuen en presó preventiva– i es van intervenir 22 embarcacions, tres motos d’aigua, motors i material nàutic, 48.270 euros en metàl·lic i 430 grams de cocaïna en roca. Els detinguts estan acusats de pertinença a organització criminal, contraban i tràfic de substàncies estupefaents. Els agents no descarten més detencions, ja que el cop ha permès obrir altres línies d’investigació relacionades amb el tràfic de drogues. 

L’operació va començar al juliol, quan els cossos policials van detectar un avarament d’una embarcació a Roses que, per les seves característiques, podria tractar-se d’una barca destinada al narcotràfic. “Són barques semirígides, d’entre 7 i 8 metres d’eslora, i amb motors molt potents per travessar l’estret de Gibraltar de manera molt ràpida i àgil, cosa que també dificulta la persecució policial”, explica el cap d’investigació criminal a Girona, el subinspector Carles Martínez. I des del Servei de Vigilància Duanera, Rubén Caamaño recorda que des del 2018 hi ha un decret que obliga “totes les embarcacions de més de 8 metres o més de 200 cavalls” a estar inscrites en un registre, com a mesura contra el tràfic de drogues per mar.

Proveïdors de serveis per traficar

A partir d’aquesta troballa els investigadors van començar a estirar el fil i van descobrir la nau des d’on operaven a Castelló d’Empúries. “Construïen o acabaven de construir les embarcacions amb peces que els arribaven d’altres països. I donaven tota mena de serveis a les organitzacions criminals: des d’anar-los a buscar la benzina fins a carregar el material. Els feien totes les gestions que es necessiten per posar una embarcació al mar per traficar”, explica Martínez, que assegura que els detinguts treballaven per a altres màfies que operen a l’Estat i en altres països com França i Holanda. 

De fet, els agents han constatat que els traficants busquen indrets al nord de la costa per carregar i descarregar material, a conseqüència de la pressió policial que hi ha al sud d’Espanya. “Tradicionalment havíem detectat molt contraban a Tarragona i el delta de l’Ebre, però ara també més al nord”, indica el tinent Daniel Gómez de la Guàrdia Civil. Gómez afegeix que els traficants busquen indrets on els surti més a compte traficar, però que no només tenen en compte les despeses de benzina per trajecte, sinó també les probabilitats que la policia els pugui enxampar. “Els costos de desembarcar el material a Girona són un terç més barats que fer-ho, per exemple, a Algesires, perquè allà hi ha més pressió policial”, calcula el tinent de la Guàrdia Civil.

Paral·lelament, des de Vigilància Duanera estan rastrejant els moviments econòmics dels membres de l’organització criminal per comprovar si van blanquejar els beneficis obtinguts amb el tràfic de drogues: “Normalment mouen una gran quantitat de diners que després introdueixen al mercat amb la compra de propietats o amb dobles facturacions en empreses”, assenyala Caamaño.

stats