Societat 29/11/2018

Primer atropellament mortal amb un patinet elèctric

Investiguen si el conductor estava manipulant el mòbil en el moment de l'accident

Joan Barceló
3 min
El boom del patinet elèctric

BarcelonaUna dona de 92 anys va morir atropellada a l'agost per dos joves que circulaven en un patinet elèctric a Esplugues de Llobregat. La notícia, que va avançar 'El País' i va confirmar l’ARA, és el primer cas conegut d’accident mortal derivat de l’ús d’aquest tipus de vehicles, que estan proliferant en ciutats de tot el país. Fonts de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat van explicar que la dona va caure i va picar de cap a terra després de ser atropellada pel vehicle, que circulava a uns 30 km/h.

Segons 'El País', el conductor estava manipulant el mòbil –concretament l'aplicació Google Maps–, en el moment de l'accident. Aquest és un dels motius que ha portat a la fiscalia a investigar el jove per un delicte d'homicidi imprudent. L'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, ha confirmat a RAC1 que el conductor és un menor "que no anava concentrat perquè estava fent servir el telèfon". Díaz ha apuntat que els dos joves que anaven en el patinet no circulaven a una velocitat excessiva i ho feien per una rambla amb una vorera "molt ampla i molt accessible", en un mes com el d'agost, que és molt tranquil i amb poc trànsit.

Pocs dies després de l’accident, la dona va morir a causa de les ferides. Els fets van passar a la rambla del Carme, en ple mes d’agost, però no van transcendir fins ahir. L’accident és el primer en què la col·lisió d’un patinet amb un vianant causa una víctima mortal. Però no és l'únic sinistre amb conseqüències fatals en què hi ha involucrat un patinet. El 23 d’octubre una dona de 40 anys va morir després de ser atropellada per un camió quan circulava amb un patinet a Sabadell. Segons van relatar els testimonis, la dona va caure a la carretera i el conductor del camió no va tenir temps d’esquivar-la.

Nou reglament de circulació

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, va posar fa setmanes sobre la taula la futura regulació d’aquests nous vehicles i va assegurar que treballa, entre altres aspectes, per garantir que tinguin assegurança, perquè els patinets elèctrics “poden causar danys importants” a tercers. Grande-Marlaska ja va avisar que, a més de víctimes, els conductors dels patinets podien “esdevenir victimaris”. Així, el ministre va assegurar que l’Estat treballaria en una modificació del reglament de circulació per tenir en compte aquests vehicles, que no estan inclosos de manera explícita en els delictes contra la seguretat viària en el Codi Penal.

De moment l’única normativa específica relativa als vehicles de mobilitat personal (VMP) és una instrucció genèrica de la DGT, centrada en aspectes tècnics i de llicències, a partir de la qual alguns ajuntaments han aplicat ordenances per regular-ne la circulació. Fonts de Trànsit han informat avui a Efe que treballen en una normativa bàsica estatal, que posteriorment podrà ser ampliada pels ajuntaments.

“És molt important que els patinets i les bicicletes baixin a la calçada”, ressalta Ole Thorsen, president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, que denuncia la poca vigilància a què estan sotmesos aquests vehicles. Segons Thorsen, les entitats de trànsit ja tenen sobre la taula l’avantprojecte del nou reglament de circulació de la DGT, que regularà els VMP amb mesures com els límits de velocitat, variables segons la seva potència. El document es farà públic tan bon punt es tanqui la fase de diàleg amb les organitzacions de trànsit.

Barcelona regula els patinets

A Barcelona, on s’ha multiplicat en els últims anys el nombre de patinets elèctrics, l’Ajuntament els impedeix anar per les voreres, amb multes d’entre 100 i 500 euros en funció de la gravetat de la imprudència. Ara per ara, els patinets comparteixen carril amb les bicicletes i també poden circular pels carrers de plataforma única i pels parcs. La normativa municipal també limita la velocitat màxima a la qual poden circular –30 km/h com a molt en carrils bici segregats o calçades–. En carrils bici no segregats no poden superar els 10 km/h, un punt que, si no es compleix, sovint provoca conflicte amb els ciclistes. L’ordenança fixa en 16 anys l’edat mínima per conduir aquests patinets i obliga a utilitzar casc en els models més potents.

A més, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va presentar a principis d’octubre als 36 municipis metropolitans unes recomanacions per regular de manera coordinada la circulació de bicicletes, patinets i altres VMP amb motor o sense per facilitar la circulació d’aquests aparells. El document estableix que només les bicicletes i els VMP motoritzats puguin anar per la calçada i demana el condicionament dels carrils bici. Les propostes també demanen que l’edat mínima permesa per circular per vies ciclistes situades a la calçada sigui 12 anys.

stats