TRIBUNALS

Absolts tots els acusats per la catàstrofe del 'Prestige'

El jutge considera que no hi ha responsabilitat penal i que l'accident es va produir per un error estructural, l'origen del qual "ningú pot precisar". La sentència arriba 11 anys després de l'accident que va tacar de negre les costes de Galícia

El tribunal que ha jutjat la catàstrofe mediambiental provocada per l'enfonsament del petrolier 'Prestige' el novembre del 2002 davant la costa gallega ha absolt els tres acusats en aquest procés: el capità del vaixell, el grec Apostolos Mangouras; el cap de màquines, el seu compatriota Nikolaos Argyropoulos; i l'exdirector general de la Marina Mercant José Luis López Sors. Tanmateix, condemna Mangouras a nou mesos de presó per un delicte de desobediència greu. La sentència, que posa fi al procés judicial, arriba  11 anys després de l'accident que va tacar de negre les costes de Galícia.

"No hi ha imprudència greu"

El jutge Juan Luis Pía ha afirmat durant la lectura de la sentència que no hi ha responsabilitat penal i que l'accident es va produir per un error estructural, l'origen del qual "ningú pot precisar". El magistrat ha llegit la sentència, en què destaca que "sembla evident concloure que els tripulants del Prestige acusats en aquest judici han de ser absolts perquè no van actuar dolosament i perquè la seva imprudència relativa, en cas d'existir, no va ser eficient ni es va demostrar en molts aspectes i, sobretot, en cap cas, va ser greu, que és el que exigeix el tipus penal per condemnar". En concret, Mangouras, Argyropoulos i López Sors han sigut absolts dels delictes contra el medi ambient i danys en espais naturals protegits.

En la seva argumentació sobre el delicte de desobediència greu, al qual ha estat condemnat Mangouras, el tribunal sosté que el capità "va rebre ordres reiterades, imperatives i de forma clara" perquè remolqués. "Però el capità acusat no va acatar ni complir aquesta ordre, sinó que, de manera evasiva, va decidir no complir-la i la va desobeir, amb el pretext que havia de parlar amb el seu armador, i va tardar al voltant de tres hores a fer aquesta consulta".

Pel que fa a les acusacions contra el llavors director general de la Marina Mercant, José Luis López Sors, el tribunal diu que "donades les circumstàncies del mar i el clima aquell dia, i donat l'estat del Prestige, així com la seva proximitat a la costa gallega [...] quasi tots els experts coincideixen que la decisió inicial de l'allunyament va ser correcta".

Abocament immens

El 19 de novembre del 2002, després de sis jornades a la deriva davant de Fisterra ( la Corunya ) , el 'Prestige',   que operava amb bandera de les  Bahames, es va partir en dos i es va enfonsar, fet que va provocar un immens vessament de fuel que va inundar les costes de Galícia i va afectar més de 1.700 quilòmetres de litoral , des de Portugal fins a França .

Aquest succés va desencadenar la  resposta solidària més gran de la societat civil a Espanya davant d'una catàstrofe mediambiental , amb milers de voluntaris de tot el país que es van traslladar a Galícia per ajudar a netejar a mà el cru escampat per les platges i roques de la costa afectada .

Més continguts de