Barcelona

La batalla perquè el King Kong vermell es quedi a Sants

L'escultura 'Wild Kong', de Richard Orlinski, està tapada amb una lona després de les sancions de l'Ajuntament

L'escultura 'Wild Kong', de Richard Orlinski i exhibida als apartaments Cosmo del barri de Sants, està tapada amb una lona després de les sancions de l'Ajuntament
07/08/2025
3 min

BarcelonaEl King Kong vermell que es colpejava al pit enfilat en una cornisa d'un edifici d'apartaments a tocar de l'estació de Sants ha estat al punt de mira dels responsables d'Urbanisme a Barcelona des del 2016, quan el propietari de la finca el va comprar i el va col·locar presidint la façana. Es tracta d'una peça de l'escultor francès Richard Orlinski, que ha versionat el seu Wild Kong en diferents colors i mides, en resina i en metall, i ha exhibit les seves figures enormes arreu del món. A Barcelona, però, ha topat amb les sancions municipals i després de nou anys el propietari dels apartaments Cosmo ha optat per tapar el goril·la, confiant en guanyar la batalla judicial amb l'Ajuntament.

A hores d'ara el debat s'ha centrat en determinar si el goril·la és una forma de publicitat per als apartaments o si, com defensa l'advocat del propietari de l'escultura, ha de passar per davant el dret moral de l'autor. De moment, la figura ha baixat de la cornisa on era i, tapada amb una lona, continua sent visible des del carrer.

El primer expedient municipal al voltant d'aquest Wild Kong es va obrir ja fa nou anys. Fonts municipals expliquen que el propietari de l'edifici del passeig Sant Antoni no tenia llicència per instal·lar el que el consistori defineix com un element publicitari, que seria un reclam per atraure més clients als apartaments. El goril·la vermell també va topar amb un informe negatiu de l'Institut de Paisatge Urbà, que també hi veia un reclam publicitari que, a més, "provocava un impacte visual i paisatgístic ateses les seves dimensions, color i situació". En aquest sentit, fonts municipals recorden que l’ordenança dels usos del paisatge urbà prohibeix expressament la publicitat a la façana i les "actuacions individuals que distorsionin el cromatisme, la textura i les solucions constructives dels edificis o del conjunt en el qual s’ubiquen".

Durant aquests anys, els recursos contra les sancions de l'Ajuntament no han aconseguit que la justícia tombés les multes per exhibir el goril·la. De fet, el 2022 el propietari de la finca va retirar l'escultura, però l'any passat la va tornar a col·locar. El consistori va respondre amb un nou expedient que exigia retirar el Wild Kong, i el propietari hi va reaccionar tapant-lo amb la lona que ara el cobreix. Per aquest últim expedient, indiquen fonts municipals, s'han imposat dues multes coercitives de 600 euros cadascuna. Ara bé, les sancions acumulades des que el goril·la vermell va arribar a Sants per primera vegada superen els 3.000 euros, explica l'advocat Mario Sol Muntañola, que actualment representa el propietari de l'edifici i de l'escultura.

"Menystenir una instal·lació artística"

De fet, la contractació de Muntañola, especialista en propietat intel·lectual, podria fer virar els arguments amb què el propietari batalla per mantenir el goril·la a Sants. "No és un tema administratiu, sinó civil, de drets d'autor", explica l'advocat en conversa amb l'ARA. A parer seu, considerar que l'escultura és un element publicitari suposa "comparar una obra amb un rètol, menystenir una instal·lació artística".

L'advocat confia que el consistori acabi reconsiderant la seva posició, però ja avança que, si no és així, presentaran una demanda civil de protecció del dret moral d'autor per aconseguir que el goril·la es quedi a Sants. Un dels arguments clau que esgrimeix l'artista perquè l'escultura es mantingui on era i no a cap altre lloc és que "ha estat concebuda amb la intenció de ser una instal·lació artística urbana plenament integrada a l'espai arquitectònic i al seu entorn".

En un comunicat, Orlinski ha explicat que totes les seves creacions "tenen com a propòsit dialogar amb el paisatge urbà, provocar emocions al públic i fer l'art accessible a tothom". Sobre el lloc on hauria de viure el goril·la, ha dit que la ubicació específica de l'obra, "en interacció directa amb l'estructura de l'edifici", és una "part essencial" del seu enfocament artístic i del missatge que vol transmetre amb l'escultura. "En aquest sentit, qualsevol intent d'obstrucció, reubicació injustificada o cobriment de l'obra suposa una alteració de la seva integritat artística", afegeix l'autor.

stats