L’investigat que va destapar el cas Bombers atribueix la tesi del 2% a un malentès

Dos dels bombers investigats pels contractes amb Iturri es queixen que Interior no els demanés informació abans de judicialitzar el cas

2 min
Dos camions dels Bombers de la Generalitat en una imatge d'arxiu

BarcelonaLa tesi de l’existència de comissions en la causa per la suposada contractació irregular pel manteniment dels vehicles dels Bombers de la Generalitat va perdent força a mesura que declaren nous investigats. L’ex director general d’Emergències Manel Pardo ja va explicar que el percentatge del 2% que va incloure en un document que forma part de la causa no era una comissió, sinó un marge de despesa variable que feia referència al preu que s’havia de pagar per les reparacions imprevistes o fora de contracte. Aquest divendres el subinspector dels Bombers que va destapar el cas, Màxim del Valle, també ha negat l’existència de comissions. Segons fonts judicials, ha explicat que hi va haver un malentès quan Pardo intentava explicar com funcionava el contracte: “Era una persona explicant una cosa que no domina a algú que encara domina menys”, hauria assegurat.

Els investigats sempre han afirmat que l’origen del problema és que el contracte de manteniment estava infradotat, perquè es renovava anualment pels mateixos imports tot i que la flota de vehicles cada cop era més vella i necessitava més reparacions. Quan s’esgotaven els diners, les reparacions extres es facturaven amb un sobrecost que podia oscil·lar entre el 2% i el 9% del preu. Un correu de Del Valle en què preguntava al seu superior sobre els diners que quedaven en el contracte va posar els investigadors sobre la pista. Ara el que investiga la jutge és com es van fer aquestes factures: si es van alterar les dates i els conceptes i comprovar que tots els treballs fossin reals.

Del Valle també ha aprofitat la seva declaració per intentar contrarestar les sospites que ell mateix pogués haver cobrat algun tipus d’incentiu de l’empresa Iturri, la companyia sevillana que durant anys va tenir el contracte de manteniment dels vehicles, en forma de viatges a Sevilla, on la companyia té la seu. Segons les mateixes fonts, ha explicat que aquests desplaçaments eren per provar material i ha assegurat que els pagava Iturri perquè estaven inclosos en el contracte. El subinspector hauria explicat que això es feia per intentar estalviar costos, perquè si no havien de ser els Bombers qui paguessin les proves del material que compraven a la firma sevillana.

Presses per tancar el cas

Tant Del Valle com el seu superior immediat, l’inspector Antonio Ramos, que també ha declarat aquest divendres com a investigat, s’haurien queixat que Interior no els hagués cridat a declarar en el marc de la informació reservada que l’exconseller d’Interior Miquel Sàmper va ordenar obrir quan va tenir coneixement del cas. Segons les fonts consultades, Del Valle hauria atribuït aquest fet a les presses per tancar l’expedient i judicialitzar-lo abans que es produís el relleu polític a la conselleria d’Interior.

Segons Del Valle i Ramos, Interior es va limitar a demanar-los tota la documentació, que ells van enviar. Després no haurien tornat a saber més del cas fins que van tenir constància que la Fiscalia es querellava contra ells per les presumptes irregularitats detectades.

stats