El TSJC demana a l'Estat i al CGPJ oposicions urgents: "Tindrem cadires però no prou jutges per omplir-les"
Mercè Caso alerta que el 15% de places judicials a Catalunya estan vacants i demana al Govern més funcionaris
BarcelonaUn 15% de les places de jutge i magistrat a Catalunya estan buides. De les 871 places, 132 no estan assignades al marge d'altres circumstàncies com baixes mèdiques o permisos. Per això, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha demanat aquest dimecres al ministeri de Justícia i al Consell General del Poder Judicial (CGPJ) que convoquin urgentment oposicions extraordinàries, més enllà de les 120 places anuals de mitjana que solen oferir-se per a tot l'Estat. Davant dels anuncis polítics per crear més places judicials –91 per a Catalunya aquest any– la presidenta del TSJC, Mercè Caso, ha reclamat que el que cal és que hi hagi més jutges per ocupar aquests llocs: "Si no, tindrem cadires, però no prou jutges per omplir-les".
La presidenta del TSJC ha agraït que s'hagi escoltat la seva petició de crear places noves, però ha insistit que calen jutges per ocupar-les. Caso també ha explicat la "situació perversa" a què aboca la falta de jutges a Catalunya: com que és el lloc de l'Estat on sol haver-hi més vacants, també és la que cada any rep més jutges nous, i un cop guanyen experiència i poden optar a un trasllat solen preferir apropar-se als seus llocs d'origen. "A més, són les edats en què es tenen més fills, la nostra incidència de maternitat és molt superior a la resta de l'Estat", ha afegit Caso. Aquesta circumstància també explica per què bona part dels jutges que treballen a Catalunya no parlen català.
A més de la falta de jutges, Caso ha assenyalat també les mancances en la plantilla de funcionaris judicials. Fins al punt que és difícil desplegar la reforma judicial de la llei d'eficiència o llei Bolaños, que ha canviat l'organització dels jutjats. En aquest cas el TSJC s'ha adreçat al departament de Justícia de la Generalitat –responsable de contractar aquests treballadors– i ha admès que "es van posar les mans al cap" quan van saber la quantitat de personal que falta.
Un tap de sentències a multireincidents
Caso ha fet balanç del seu primer any a la presidència del TSJC en una roda de premsa en què ha exposat les seves reclamacions al ministeri de Justícia, que és qui pot convocar les oposicions, i al CGPJ, que té la competència sobre l'anomenat quart torn, que permet a juristes amb més de 10 anys d'experiència assolir la categoria de magistrat. També ha mostrat el seu compromís amb millorar l'estat del català als tribunals i ha animat a "denunciar qualsevol vulneració dels drets lingüístics". Sobre el debat jurídic entorn de l'eutanàsia arran del cas de Noelia Castillo, Caso ha demanat que la llei concreti quines persones poden intervenir judicialment davant d'un procediment de mort assistida per evitar "terminis excessivament llargs", com ha passat.
La presidenta del TSJC també ha recordat els reforços que estan en marxa per agilitzar els judicis ràpids que s'encarreguen, entre altres qüestions, de la multireincidència. A hores d'ara, a Barcelona s'estan fent uns 200 judicis ràpids. "Això posa en crisi l’execució de totes aquestes sentències", ha advertit Caso. Per això, s'ha afegit un reforç als jutjats dedicats a aplicar aquestes sentències: "Per afegir l'agreujant de multireincidència no val dir que a una persona l'han detingut moltes vegades. Només es podrà aplicar quan tingui una sentència ferma", ha explicat Caso sobre la importància d'escurçar els terminis per executar les sentències.