Barcelona

A l'escola, en bici i pel mig del carrer Entença: aval al bicibús de l'Eixample

L'Ajuntament garanteix que la Guàrdia Urbana protegirà l'itinerari cada divendres com a mínim fins a Nadal

2 min
El bicibús de l’Eixample, estrenat ahir, pujant pel carrer Entença.

BarcelonaEl transitat carrer Entença de Barcelona continuarà sent territori reservat per a la canalla durant uns minuts cada setmana. Els divendres al matí les famílies en bicicleta tindran la seva estona exclusiva de carrer per arribar fins a l'escola sota protecció de la Guàrdia Urbana, que és qui pal·lia els nervis d'alguns conductors en hora punta i garanteix que no hi hagi accidents. Després de dos dies de prova pilot, el bicibús de l'Eixample ha rebut l'aval de l'Ajuntament per continuar en el mateix format –tallant el trànsit d'Entença momentàniament– com a mínim fins a Nadal. I avui ja s'ha celebrat per tercera vegada amb la continuïtat assegurada. Això vol dir que cada divendres al matí el bicibús continuarà sortint de davant del Mercat de Sant Antoni, amb música i ambient festiu, per pujar, primer per Calàbria i, a partir de Diputació, enfilar el carrer Entença cap a les dues escoles que hi ha ara a l'antiga presó Model: Entença i Xirinacs.

En l'última edició, el recorregut va aglutinar fins a 120 bicicletes i un total de 150 persones. I ara el govern municipal fa una valoració molt positiva de la iniciativa com a "activitat de sensibilització i promoció de la bicicleta", i en garanteix l'acompanyament de la Guàrdia Urbana durant tot el trimestre. Es treballa, en paral·lel, en un pla per reduir els efectius policials necessaris que ara protegeixen la capçalera, la cua i les interseccions, i es faran valoracions mensuals per si cal fer ajustos als dispositius.

A finals de desembre, es tornarà a discutir si el bicibús continua tenint bona acollida i es manté el desplegament policial necessari perquè pugui continuar pujant per Entença, que és una de les reivindicacions dels seus impulsors. De fet, un dels objectius de la proposta és fer evident que "no hi ha una ruta segura per fer amb bicicleta i infants des de Sant Antoni fins a la Model", com remarca Genís Domínguez, un dels pares que impulsa el bicibús.

Una iniciativa en extensió

Aquest és el segon bicibús que funciona a Barcelona, després que el curs passat ja se'n posés en marxa un de pioner lligat a l'escola Col·legi Reial Monestir de Santa Isabel, a Sarrià-Sant Gervasi. El de l'Eixample és el primer de la ciutat que compta amb acompanyament policial per garantir que el pas de les bicicletes en una via per on passen cada dia uns 20.000 cotxes es fa amb mesures de seguretat per als més petits. Els seus organitzadors asseguren que, després de les primeres edicions, ja han rebut l'interès d'algunes escoles per assessorar-se sobre possibles noves rutes.

Vic va ser la primera ciutat catalana a posar en marxa una iniciativa d'aquest tipus. El projecte es va estendre primer per diferents escoles del mateix municipi i després va saltar a ciutats com Sabadell o Barcelona. Ara se'n fan en 18 municipis i es calcula que mobilitzen mig miler d'infants, segons les estimacions de Canvis en Cadena, una iniciativa col·laborativa per compartir informació amb totes les associacions de famílies interessades en impulsar un bicibús.

stats