Macrobarri per a 15.000 veïns amb la meitat d’habitatge protegit

Cerdanyola del Vallès reactiva el projecte d’expansió a l’entorn del Sincrotró, amb un gran parc de 200 ha i una àrea empresarial

3 min
Parc de l'ALBA

BarcelonaNo és fàcil trobar enmig de la densa trama metropolitana de Barcelona una extensió de terreny tan suculenta com aquesta. L’anomenat Parc de l’Alba, 400 hectàrees sense urbanitzar a Cerdanyola del Vallès, fent frontera amb Sant Cugat, reactiva el projecte que l’ha de transformar del tot la dècada vinent. El consorci impulsor que formen l'Incasòl i l'Ajuntament de Cerdanyola preveuen aixecar-hi un nou barri amb 5.733 habitatges potencialment per a unes 15.000 persones, ubicar una zona empresarial al voltant del Sincrotró Alba i crear una àrea comercial i un gran parc que ocuparà 200 hectàrees.

El disseny de l’espai ha necessitat dècades per concretar-se -el projecte ja figurava al Pla General Metropolità (PGM) del 1976- i pel camí ha topat amb els tribunals, que el 2017 van anul·lar el Pla Director Urbanístic (PDU), denunciat per l’entitat ecologista Cerdanyola Via Verda (ACVV). Finalment, amb modificacions i amb la llum verda tant de l’Ajuntament com de la Generalitat, el projecte enfila la fase final per licitar les primeres obres l’any que ve i també comercialitzar les primeres parcel·les entre empreses que s’hi vulguin implantar.

El futur barri, que continuarà la trama urbana de Cerdanyola i creixerà cap a l’entorn de l’actual estació de Rodalies Cerdanyola Universitat, serà una zona residencial amb 5.733 habitatges, dels quals el 47% de protecció oficial, segons ha explicat la directora de l’Institut Català del Sòl (Incasòl), Mercè Conesa. La construcció es planteja a 10 o 15 anys vista com una opció per respondre a la demanda d’habitatge a l’àrea metropolitana de Barcelona, ha afegit la també exalcaldessa de Sant Cugat.

El futur projecte urbanístic metropolità a Cerdanyola del Vallès

La zona comercial és segurament un dels punts més espinosos del projecte, i ha canviat des del plantejament inicial, que proposava un gran centre comercial. La proposta va aixecar polseguera, entre altres coses, perquè hi ha oferta similar a municipis propers, com al mateix Sant Cugat. Ara, l’àrea comercial es planteja més petita, se situarà a prop de l’estació de Renfe i vol integrar-se amb oficines -un model inspirat en l’Illa Diagonal a més petita escala-. A canvi, s’ha ampliat el sostre dedicat a petit comerç situat en plantes baixes de les futures promocions.

La implantació d’empreses al voltant del Sincrotró Alba -que també prepara la seva ampliació- es vol aprofitar de la proximitat amb la UAB i els seus centres de recerca així com del Parc Tecnològic, ha explicat l’alcalde de Cerdanyola del Vallès, Carlos Cordón. "El projecte és una oportunitat de país després d’anys de molta lluita i gràcies a la complicitat de tots els implicats", ha destacat l'alcalde socialista.

Recreació del futur barri residencial i de l'àrea empresarial al fons, al voltant del Sincrotró.

Verd sobre l’antic abocador

Un altre dels punts del projecte que aixeca recels entre entitats i moviments veïnals és el que ha de resoldre la descontaminació dels terrenys de l’antic abocador de Can Planas, clausurat fa anys i sobre el qual ara s’ubicarà part del gran parc urbà. La Generalitat s’ha compromès a dur a terme els treballs de segellat: "Es faran amb un control exhaustiu", subratlla Conesa, que destaca que les tècniques actuals permeten actuar amb seguretat i "aprofitar el sòl com han fet altres països". El corredor verd ha de connectar els parcs naturals de Collserola i de Sant Llorenç del Munt-Serra de l’Obac.

Pel que fa a les infraestructures, el futur barri residencial es dibuixa tenint en compte projectes ferroviaris a l’horitzó, però que són ara per ara llunyans. L’actual estació de Renfe Cerdanyola Universitat seria el node d’un centre modal que connectaria el futur ramal de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de l’estació de Gràcia a Barcelona. A banda, es licitaran dos serveis de llançadora: un unirà l’estació de Rodalies amb Cerdanyola i Ripollet i l'altre amb l’estació de FGC de Sant Cugat.

A banda, tots els futurs vials seran ciclables i estaran pensats per poder-los recórrer a peu. El segon pont que uneix el Parc de l’Alba amb la UAB s’ampliarà justament per garantir també el pas de vianants i bicicletes, i està previst un gran aparcament dissuasiu al costat de l’estació de tren.

stats