Els mercats de Barcelona distribuïran més de 200.000 bosses reutilitzables

La iniciativa vol disminuir l’impacte que generen les bosses de plàstic

bosses
Ara
08/03/2015
3 min

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), i els comerciants dels mercats de la ciutat ha posat en marxa una campanya que té com a objectiu incentivar entre els clients dels mercats l’ús de bosses reutilitzables i disminuir així l’impacte que generen les bosses de plàstic.

Es tracta d’una nova edició de la campanya que durant els anys 2010 i 2011 va assolir un èxit notable entre els compradors. Aquest any es distribuiran 200.000 bosses entre els clients dels més de 2.500 establiments dels mercats d’alimentació.

L’impacte qualitatiu i econòmic d’aquesta campanya s’ha calculat per part de la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i el Consum tenint en compte que amb l’ús de la bossa reutilitzable lliurada a cada client, s’estalviarà 1 bossa de plàstic per setmana. És a dir, 200.000 clients que estalviïn una bossa durant 53 setmanes que té l’any, evitaran 10.600.000 bosses de plàstic d’un sol ús a l’any, estalviant tanta energia com la que es consumeix en fer 33 voltes a la terra en cotxe, fet que evitaria l’emissió de 229 tones de CO2 a l’atmosfera. Per tant, reutilitzar aquestes bosses és una bona manera de reduir el canvi climàtic.

Amb aquesta iniciativa, Mercats de Barcelona pretén ser un referent en sostenibilitat, tal i com es reflecteix en el Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025. El pla estratègic dels mercats estableix entre les seves mesures principals en sostenibilitat incentivar la conscienciació i la gestió mediambiental, junt amb l’establiment d’un full de ruta per minimitzar la gestió de residus als mercats.

Mercats responsables amb el Medi Ambient

Els mercats són equipaments comercials que es distingeixen pel foment d’hàbits sostenibles: s’hi va amb el carretó d’anar a comprar, amb el cistell o amb aquesta bossa; s’embolica el producte amb paper; es compra a dojo, sense envasos de plàstic, etc. Aquests exemples tan quotidians demostren que els mercats són un excel·lent model de sostenibilitat.

Als mercats ja fa temps que s’hi desenvolupen estratègies per a la protecció del medi ambient, com l’ús d’energies renovables –amb la instal·lació de plaques d’energia solars o l’ús de la geotèrmia per a climatització, per exemple -, potenciant una bona gestió per a la correcta separació de residus a tots els mercats o fomentant la utilització de bosses de compostatge.

Gestió de residus

En els últims deu anys, els resultats de l’evolució de la recollida selectiva als Mercats de Barcelona han estat molt positius. La recollida de residus orgànics ha passat de 2.974 a 4.595 tones (2013), la separació de paper i cartró per part dels comerciants ha fet que de les 45 tones de l’any 2002 s’hagi passat a 717 tones recollides el 2013.

El que s’anomena “resta”, amb impropis, mostra també clarament com la col·laboració dels comerciants i les campanyes realitzades per l’administració han tingut un bon resultat: l’any 2001 es recollien 19.131 tones i l’any 2012, la xifra va ser quasi la meitat: 10.021 tones. Però la dada més significativa és la reducció global de residus que ha passat de 22.106 a 15.334 tones, un 28% menys en 10 anys.

Canvi d’hàbits i producte local

Des de Mercats de Barcelona es posen en marxa nombroses iniciatives que tenen com a objectiu promoure un consum sostenible, de productes de qualitat, evitar el malbaratament del menjar i sensibilitzar els ciutadans i els productors per produir menys residus.

Són els espais idonis per impulsar iniciatives com els tallers i accions teatralitzades sobre Cuina d’aprofitament que pretén donar a conèixer el malbaratament alimentari que es produeix a les llars i les seves conseqüències, introduir nous hàbits d’aprofitament del menjar i difondre bones pràctiques de prevenció davant de la generació de residus, tant a l’hora d’anar a comprar com quan es cuina o es vol conservar els aliments.

Cada vegada més s’està recuperant l’establiment on els comerciants ofereixen als seus clients productes que conreen a les seves finques. És una via per a la venda del producte de proximitat i de qualitat. A la xarxa de mercats de Barcelona, hi ha un total de 20 comerciants que són també productors. Principalment, es tracta de negocis de venda de fruita i verdura.

A principis dels anys 90, es va incentivar fiscalment, per part de l’ajuntament, la instal·lació de productors en els mercats. La Boqueria i l’Abaceria són els mercats que concentren més negocis de producció pròpia.

stats