EDUCACIÓ

Més raonament matemàtic: l'exigència de les proves de primària

Ensenyament no eleva el llistó de l'examen de català malgrat la millora de l'any passat

Sònia Sánchez
08/05/2013
3 min

Barcelona.Els resultats de l'avaluació de sisè de primària de l'any passat van ser tan positius (15,8% de fracàs en català i 18% en matemàtiques, pròxims al 15% que fixa de màxim la Unió Europea) que van portar la conselleria d'Ensenyament a donar les competències per assolides i anunciar més exigència per a aquest any. El fet que faci quatre anys que es repeteix el mateix tipus de prova -que permet als alumnes assajar-la repetidament per preparar-se- també aconsellava un canvi de model, com va admetre llavors el president del Consell d'Avaluació de Catalunya -i avui secretari de polítiques educatives-, Joan Mateu.

Però la prova de català d'aquest 2013, amb la qual va arrencar ahir l'avaluació, no ha incorporat cap canvi en el seu format ni en el seu nivell d'exigència. En matemàtiques, en canvi, sí que s'ha avançat cap a una avaluació molt més competencial, segons explica la mestra i membre del Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre les Matemàtiques (Creamat) Montse Torra. "Des del punt de vista numèric no és més exigent, però [la prova d'aquest any] sí que és més exigent en el nivell de raonament" que demana als alumnes, assegura. L'apartat de càlcul que sortia en aquesta prova fins ara ha desaparegut i el càlcul es presenta "en situacions de context, que demanen raonar". Torra va valorar positivament aquesta "evolució" de la prova -"ha de continuar" els pròxims anys, diu-, que obliga els nens de 12 anys a "deduir, inferir, raonar" alhora que "redueix les preguntes mecàniques i d'automatització".

Més de 70.000 alumnes

És el cinquè any que el departament d'Ensenyament realitza aquesta avaluació externa, que entre ahir i avui passaran 70.812 alumnes de l'últim curs de primària. Les quatre primeres edicions han registrat una millora progressiva dels resultats, des de nivells de fracàs escolar superiors al 25% l'any 2009, fins a índex pròxims als exigits per Europa.

En català el salt va ser especialment gran l'any passat, quan es va passar del 22,6% de fracàs del 2011 fins a un 15,8%. Però, tot i admetre llavors que era el moment d'elevar el llistó, Ensenyament no ha modificat el format ni el nivell d'exigència. La prova d'ahir va tornar a consistir en dos apartats de comprensió lectora, un dictat -amb un text donat on omplir els buits- i una redacció. Un fragment de l'obra Dídac, Berta i la màquina de lligar boira d'Emili Teixidó i un text sobre el múixing (esport de neu amb trineus tirats per gossos) -extret de l'Enciclopèdia Catalana, la Viquipèdia i la web de Pirena- van centrar les preguntes de comprensió lectora.

Des d'Ensenyament, però, apuntaven que el canvi serà en la correcció, que passarà de distingir tres nivells (alt, mitjà i baix) a quatre (alt, mitjà-alt, mitjà-baix i baix) "i això incrementa la dificultat" d'aprovar.

Però pel que fa a contingut, tant l'estructura com el nivell de dificultat eren els mateixos de cada any, tal com admetia el professor de llengua catalana i aplicador de l'examen a l'escola El Serrallo de Tarragona, Joaquim Llaurador, que ha administrat la prova diversos anys."Tenia entès que elevarien el nivell, però no li he trobat més exigència", deia. Amb tot, Llaurador advertia que el fet que els alumnes diguin sempre que la prova els ha semblat fàcil té més a veure amb el fet que "no els fan respondre de manera laboriosa" sinó amb preguntes tipus test, que no pas que sigui realment massa fàcil. Per Llaurador, el nivell de dificultat "és bo" i s'adequa a l'edat i el currículum dels nens de sisè. Preguntes com què significa al capdamunt o travessar "poden semblar fàcils a algú però hi ha molts nens a Catalunya per als quals són paraules gens habituals", apunta.

Avui és el torn del castellà i l'anglès. En aquesta última prova (l'única que el 2012 va empitjorar resultats) hi haurà un altre canvi: s'hi afegirà una redacció escrita.

stats