BARCELONA

10,6 milions: la factura dels que es colen al metro

La xifra creix fins als 13,5 milions anuals si s’hi inclou el frau als autobusos de la ciutat

Maria Ortega
24/09/2015
2 min

Barcelona“No crec que ningú es coli al metro per caprici ni per diversió”. Feia encara no una setmana que Ada Colau havia sigut investida alcaldessa de Barcelona quan, en una entrevista a l’ARA, va fer esclatar el debat sobre el transport públic i les motivacions dels que l’utilitzen sense pagar. Ahir el grup municipal del PP li reclamava que prengués mesures per frenar aquest frau i l’acusava d’haver “frivolitzat” amb una problemàtica que, al final de l’any, surt molt cara a la ciutat. En concret, segons un estudi de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) -que el consistori no ha fet públic però al qual ahir es referia el PP i ha tingut accés l’ARA-, s’estima que la factura impagada de les persones que durant el 2014 es van colar al metro i a les diferents línies d’autobús és de 13,5 milions d’euros.

El gruix d’aquesta quantitat, fins a 10,6 milions, correspon a passatgers que van fer servir el metro sense abonar cap tipus de bitllet. L’estudi, que es va fer a partir de 20 dies d’observació, remarca que fins a un 4% dels usuaris del suburbà es colen -més de 16 milions de viatges fraudulents al final de l’any- i que, si es calcula un preu mitjà del bitllet de 0,67 euros, l’impacte econòmic anual d’aquest frau se situa per sobre dels 10 milions. El percentatge d’usuaris que no paguen cap bitllet, en el cas del metro, va viure un repunt l’any passat, ja que el 2013 s’havia situat en el 3,5%. El dia de la setmana en què més persones es colen són les nits de dissabte, coincidint amb el servei ininterromput, quan el percentatge de frau arriba fins al 16,7%. En el cas de l’autobús, és percentualment més baix. En dia feiner, s’estima que viatgen sense bitllet un 2,9% dels usuaris i aquest percentatge se situa, des de l’any 2011, per sota del 3%.

Fonts de TMB remarcaven ahir que aquests mesuraments s’emmarquen en el pla antifrau llançat el 2010, amb accions com invertir en la substitució dels torns d’accés a les estacions de metro per portes lliscants o intensificar la vigilància, i que va suposar una reducció del frau al metro: va passar del 6,6% el 2009 a un 3,8% l’any següent. També hi va contribuir, després, la decisió d’encarir la multa per viatjar sense bitllet fins als cent euros. TMB defensa ara, tot i l’últim repunt, que el percentatge de gent que viatja sense bitllet en el transport públic a Barcelona està per sota de la mitjana internacional i que és “moderat” per a un sistema “massiu” de transport com és el metro. Pel que fa al conjunt de la xarxa de transport públic metropolità, s’estima que la factura del frau s’eleva fins als 20 milions d’euros.

stats