Mobilitat
Societat Mobilitat 20/09/2022

El 60% de patinets circulen més ràpid del permès per Barcelona

Tres de cada quatre van per la vorera o contra direcció per anar més de pressa, segons un estudi del RACC

ARA
2 min
El boom del patinet elèctric

BarcelonaSis de cada deu usuaris de patinet elèctric circulen més de pressa del que està permès per Barcelona, el triple que fa un any. Segons el segon baròmetre de mobilitat en vehicles de mobilitat personal (VMP) del RACC, elaborat a partir d'observar 4.500 patinets i de fer 800 enquestes, la majoria de conductors de patinets admeten conductes de risc: no només van a més velocitat, sinó que el 75% circulen a vegades per la vorera o contra direcció per anar més de pressa i no fan servir llum a la nit (tot i que és obligatori). A més, sis de cada deu no duen casc i se salten semàfors si no veuen altres vehicles i quatre de cada deu reconeixen que fan servir auriculars i el mòbil quan circulen. Un 16% admeten que tenen el vehicle de mobilitat personal trucat per circular a més velocitat (fa un any eren el 9%). En total, només el 19% han rebut una multa en alguna ocasió per una infracció.

Una de les dades que millora és que hi ha més usuaris que coneixen la normativa de circulació: si fa un any el 49% deien que no la sabien, ara els usuaris que diuen que no saben les normes de circulació són un terç del total (32%), tot i que queda clar que una cosa és saber les normes i l'altra és complir-les. Fins a un terç dels usuaris no sap si hi ha regles específiques de circulació per a patinets i dos de cada tres avisen que se senten vulnerables quan van amb patinet. De fet, gairebé dos de cada deu (un 18%) han tingut un accident. Les xifres indiquen que es produeixen almenys dos accidents cada dia amb aquesta mena de vehicles a la ciutat: n'hi va haver 750 l'any 2021, un 50% més que el 2020 (478).

Tot i això, els usuaris són molt benèvols amb ells mateixos i s'autoavaluen amb un 6,5 sobre 10 en conducció. Segons el RACC, la majoria d'usuaris (76%) són joves d'entre 16 i 35 anys que han deixat d'anar a peu, amb bici o amb transport públic perquè veuen que el patinet és més ràpid i barat i admeten que la convivència amb altres usuaris, sobretot amb els ciclistes, no és bona. A més, el 80% valoren molt malament la xarxa de carrils bici: en critiquen la senyalització, l'amplada, que siguin bidireccionals i que no siguin continus. I nou de cada deu lamenten que no hi hagi un servei de patinets compartits a Barcelona i l'àrea metropolitana.

Per millorar les dades, el RACC insisteix en mesures que ja havia plantejat: exigir formació viària obligatòria a tots els usuaris que no tenen permís de cotxe o moto, així com implantar educació viària a les escoles i als instituts, posar més aparcaments segurs a la ciutat i treure els pàrquings de motos a la vorera quan hi ha un carril bici a la calçada.

stats