Berga reclama busos directes a Barcelona: "M'he de llevar abans de les 5 del matí per no fer tard a la feina"
El servei actual fa parades a tots els pobles de la zona i arriba a triplicar el temps del viatge en cotxe
BarcelonaCada nit, abans d'anar a dormir, la Cristina —i molts altres veïns de Berga que treballen a Barcelona— comença a calcular com s'ho farà l'endemà al matí per arribar a la feina. "Tinc tres opcions; totes fatals. La primera és agafar el bus de matinada, el de les 05.30 h, que va per la carretera vella. Però aquest fa més de 10 parades, entra dins dels pobles i el trajecte és llarguíssim: dues hores i mitja llarga si tot va bé per arribar a la feina. Es fa etern", explica. "Després hi ha una altra opció, a les 06.30 h, però aquesta sempre la descarto perquè només l'habiliten en horari lectiu, per als estudiants, passa per Bellaterra i són més hores de viatge, no arribaria a temps", continua. "Així que normalment agafo el bus de les 06.45 h, que ve d'Andorra i és semidirecte, però em deixa a les 09.15 h, si tot va bé i no va ple o amb retard, a la Bonanova, és a dir, que arribo tard a la feina", va desgranant aquesta veïna, que treballa al sector financer i matisa que, si no té reunions a primera hora, pot "treballar des de l'autobús amb el portàtil" tot i fer una mica tard. "Si tinc reunions no me la jugo i baixo en cotxe, tot i que preferiria anar en transport públic", explica.
No tots els treballadors tenen la flexibilitat amb la qual compta la Cristina i això els està portant al límit. Ara s'han agrupat per denunciar la situació i reclamar una millora en els serveis de bus cap a Barcelona. "Cada vegada hi ha més persones que viuen a Berga i treballen a Barcelona i els busos van plens. Sovint, de tornada cap a casa, és habitual que hi hagi gent que es queda a terra, sense plaça", afegeix la Cristina, que explica que ja s'han viscut moments de tensió per aquesta qüestió. "I quan no et quedes tirada, amb una mica de sort arribes a casa a les 20.00 h o les 21.00 h: són més de cinc hores al dia de trajectes; és de bojos, perquè en cotxe són dues", diu aquesta veïna que fa la funció de portaveu.
Feta la crida, la mobilització ha sigut ràpida i ha tingut molt seguiment: en només 10 dies han recollit més de 1.300 signatures i les han registrades a l'Ajuntament. També tenen previst entrar una moció a través de l'Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà (ACEB) per exigir millores.
Objectiu: tres busos directes
Reclamen, "com a mínim", tres busos directes diaris entre Berga i Barcelona. "Un a les 06.00 h, un altre a les 06.30 h i un tercer a les 07.00 h, sense parades intermèdies, i de tornada amb sortides a les 15.00 h, les 16.00 h i les 17.00 h", subratlla la Cristina. "No és nou, ni la primera vegada que ho demanem, però sempre ens donen llargues: primer per la integració tarifària, després perquè ens van dir que muntarien una taula per la mobilitat que no va servir de res i ara ja hem dit prou", sentencia.
Els veïns se senten menyspreats. Molts han de confiar en la xarxa familiar i d'altres fan un sobreesforç per pagar residències universitàries o habitacions a preus desorbitats per no haver de traslladar-se cada dia. "Es tracta de tenir voluntat real de cohesionar el territori amb una bona mobilitat. Hi guanyaria tothom: els veïns, l'economia del territori, el comerç, les escoles...", argumenta la portaveu dels veïns.
L'Ajuntament de Berga hi està d'acord. "Donem ple suport a aquesta petició veïnal i demanem disculpes per no haver estat prou atents a aquesta qüestió fins ara, tot i que no és el nostre àmbit competencial", s'excusa l'alcalde de Berga, Ivan Sánchez, que explica que ja s'ha reunit amb els veïns. També comparteix part del diagnòstic: "El problema s'ha aguditzat perquè ara hi ha més gent que utilitza el transport públic, fan més parades i hi ha més retards", admet l'alcalde. A més, tal com afegeixen des del col·lectiu de veïns, ara hi ha més persones que viuen a Berga i es desplacen a Barcelona a treballar i moltes ja no baixen amb cotxe "per les restriccions d'entrada i les etiquetes verdes". "És cert que hi ha més gent conscienciada de l'ús del transport públic, però també n'hi ha que no poden canviar-se el cotxe o pagar la benzina per la inflació, i a això s'hi suma el fet que som dels pocs llocs que encara tenim peatges", rebla l'alcalde.
L'augment del teletreball després de la pandèmia i els problemes a Rodalies també han fet augmentar molt la demanda de transport per carretera. "En molts casos l'oferta ja no és suficient i cal augmentar-la", afegeix el president de l'Associació Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez. Per a aquest grup d'experts, "cal garantir que totes les persones puguin tenir plaça si volen viatjar en transport públic", molt especialment a primera hora del matí, per anar a estudiar o treballar, "i que ho puguin fer en un temps competitiu". "Berga és una capital de comarca i esperem que el problema se solucioni com més aviat millor, tot i saber que és un problema que també tenen a altres llocs i que el sistema pot tenir certes dificultats per resoldre", conclou Ramírez.
La resposta institucional
Sigui com sigui, el soroll dels veïns ha començat a fer efecte. L'Ajuntament de Berga assegura que ja s'ha posat en contacte amb la Generalitat, que és qui dissenya els recorreguts, i ara està "esperant resposta". Des del departament de Territori, la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, avança a l'ARA que "cal incrementar de forma estructural aquest servei". "Estem preparant un pla de xoc que afecta Berga, Sallent i altres municipis de Catalunya per poder incrementar serveis", assegura.
El problema, però, són els diners. "Estem a finals d'any i no és fàcil trobar finançament per pagar aquests serveis extres, però ho estem intentant", admet López, que espera tenir una resposta clara sobre si es podran augmentar o no les freqüències "en les pròximes setmanes".
Per a López, l'augment de viatgers respon en part a la recent integració tarifària i a la coincidència —durant els mesos de setembre i octubre— del retorn de vacances i l'inici del curs universitari. "Per això el que hem fet fins ara són reforços puntuals en les expedicions que tenien més problemes", justifica.
Aquest diari ha intentat posar-se en contacte amb l'operadora del servei, Alsa, però al tancament d'aquesta edició l'empresa encara no ha respost cap pregunta de l'ARA.