"D'aquí dos o tres anys, de forma gradual": així es notaran les millores a Rodalies segons Puente
El govern espanyol aprovarà la nova Rodalies de Catalunya aquest juliol
BarcelonaEl ministre de Transports, Óscar Puente, ha vingut a Barcelona a donar un missatge de calma. "Hi ha diners i hi ha moltes obres en marxa", ha dit en una trobada amb empresaris al Cercle d'Economia, abans de desgranar les principals accions i inversions que el seu ministeri té previstes a Catalunya; algunes de tan complicades i històriques com el traspàs de Rodalies, l'ampliació de l'aeroport o la millora dels accessos al port.
Puente ha començat el seu discurs en català, per defensar "la normalitat institucional i el reconeixement a la pluralitat del país", un gest que els membres del Cercle han agraït amb una gran ovació. El ministre ha fet un repàs a tot el que ha fet el govern de Pedro Sánchez per millorar les infraestructures catalanes i ha anunciat que el govern espanyol portarà al consell de ministres l'aprovació de la nova empresa Rodalies de Catalunya abans que acabi el mes de juliol.
L'objectiu és que la nova empresa, que dependrà del grup Renfe, es constitueixi abans que acabi l'any i comenci a funcionar el 2026. La companyia tindrà un consell d'administració controlat per la Generalitat, però l'accionista majoritari continuarà sent Renfe. Puente ha admès que precisament la governança a Rodalies "podria millorar", i ha explicat que la nova operadora permetrà gestionar el dia a dia amb més proximitat i ha recordat que també s'han fet canvis a la cúpula de Renfe.
Per al ministre, hi ha tres factors més que cal corregir per notar una millora a Rodalies: l'obsolescència de la infraestructura, la dels trens i la falta de capacitat. "Des que hem arribat al govern hem invertit 2.000 milions d’euros per actualitzar-ho tot plegat", però "no fem miracles", ha dit Puente. El ministre també ha recordat que ja s'han comprat trens nous que ara estan en proves i que haurien de començar a arribar l'any que ve. "¿Els problemes desapareixeran de cop? No", ha avançat el ministre, que ha explicat que el material rodant nou "també dona molts problemes al principi". Per això el ministeri manté que els canvis seran "molt graduals" i es començaran a notar "en dos o tres anys", quan es deixin enrere les obres i els trens nous ja estiguin rodats. "Sense una Catalunya ben connectada, el conjunt d'Espanya no podria prosperar", ha dit el ministre.
L'ampliació de l'aeroport, un acord celebrat
Puente no només ha parlat de la xarxa ferroviària, sinó que també ha estat molt clar sobre el recent acord per ampliar l'aeroport del Prat. "La llimona ja no donava més de si, l'aeroport s'ha espremut al màxim", ha dit. Puente assegura que mentre ha durat el debat polític i social, els responsables de l'aeroport han fet "tot el que es podia fer" per optimitzar la infraestructura. "Si es vol millorar i créixer cal una ampliació de la pista; per això celebro l'acord i el desbloqueig del full de ruta", ha dit.
El ministre també ha volgut apaivagar els ànims dels més contraris a l'aeroport, i ha assegurat que qualsevol actuació es farà seguint les normes mediambientals i amb un "absolut respecte" pel medi ambient, i amb "les compensacions que la normativa exigeixi".
El Corredor Mediterrani, una realitat a dos anys vista
Pel que fa a les carreteres, Puente ha explicat que més de la meitat del pressupost que s'hi destina va a tasques de manteniment i conservació. I sobre el fet que Espanya sigui ara un dels últims països de la Unió Europea sense peatges de pagament per ús a les carreteres, el responsable de Transports s'ha justificat dient que el govern va voler acabar amb un desequilibri intern. Ara –ha continuat– abans d'instal·lar un altre tipus de pagament per ús s'ha optat per avançar en obres com la del Corredor "per treure camions de les carreteres".
Sobre aquesta obra, la del Corredor Mediterrani, Puente ha detallat que ja s'han iniciat els tràmits burocràtics per tirar endavant el 100% d'aquesta obra i que falten "aproximadament dos anys" perquè "l'alta velocitat entre Almeria, València, Catalunya i França sigui una realitat". "El Corredor és una obra irreversible, sigui quin sigui el partit que hi hagi al govern, perquè ja forma part dels corredors militars europeus i, per tant, compta també amb fons destinats a la seguretat", ha dit el ministre als empresaris assistents al Cercle d'Economia.
Execució pressupostària
El responsable de Transports també ha sortit al pas de les crítiques per la poca execució pressupostària a Catalunya. Puente ha assegurat que l'any passat es va executar un 60% del pressupost previst i que aquest any s'espera que la dada superi la de l'any anterior. Així i tot, ha demanat als ciutadans i als empresaris que no tinguin en compte el percentatge, sinó les xifres absolutes: "On més invertim és a Catalunya, seguida d'Andalusia". En canvi, tot i que els últims anys ha augmentat, segons les últimes dades disponibles, en el període 2015-2023 l'Estat ha executat uns 6.400 milions a Catalunya, mentre que a Madrid la inversió executada supera els 13.000 milions en el mateix període.