Mobilitat

Primer dia del macrotall de la R3: el trajecte amb bus “és fins i tot més curt que amb el tren”

El servei per carretera funciona sense incidències greus al llarg del matí

Autobusos sortint de l'estació de Vic en el primer dia de talls de l'R3.
Abril Lozano
07/10/2025
3 min

CentellesEl macrotall de la línia R3 de Rodalies, que interromp la circulació de la línia durant 16 mesos, ja ha començat. De moment, aquest dimarts ha començat la primera fase de l'operació, que comportarà que, com a mínim fins al maig del 2026, no circulin trens entre la Garriga i l'estació de Montcada Bifurcació. Renfe i Adif han posat en marxa avui el pla alternatiu de transport, amb autobusos, que les dues companyies suposaven que faria que els trajectes s’allarguessin entre 20 i 30 minuts respecte del que era habitual. Però de moment no ha estat així. L’Irina, estudiant universitària, està “més que encantada” amb la posada en marxa dels busos directes a l’estació de Fabra i Puig: “El trajecte és fins i tot més curt que amb el tren; em sembla una alternativa còmoda mentre duren les obres”.

Els talls en diferents punts de la línia –per fer les obres de desdoblament de les vies de la R3– aniran molt més enllà del maig del 2026 i s'allargaran fins al gener del 2027. En total seran 16 mesos que convertiran aquesta interrupció del servei en la més llarga que s'ha fet fins ara a la xarxa de Rodalies. Per això precisament el servei de transport alternatiu és important. I, de moment, ha convençut els passatgers habituals.

A l’estació de Centelles, un dels punts clau del macrotall, hi ha molts cartells que indiquen els busos, i això ha permès que el primer matí hagi transcorregut ordenadament i sense incidents. De moment, les 43.500 places diàries d’autobús són suficients per a tots els passatgers. Des de Centelles surten cada dia uns 60 autobusos directes fins a Barcelona, amb línies que s’aturen als municipis afectats per les obres.

Passatgers fent cua a l'estació de Vic en el primer dia de talls a la R3.

Tot i les incomoditats que comporta el tall, molts viatgers es mostren optimistes davant les millores que es preveuen quan s’hagin acabat les obres. Els usuaris habituals estan “farts d’haver de patir incidències dia rere dia”, expliquen l’Ashley i la Judit, que fan el trajecte de Centelles a Vic cada dia. “Tot i que aquests mesos haurem d’ajustar-nos als canvis, tenim esperances que a partir d’ara el servei funcioni millor”. La majoria de passatgers consultats per l’ARA asseguren que estan ben informats del pla de busos, gràcies sobretot als canals de comunicació de Renfe a les xarxes socials.

No obstant això, els viatgers no es confien: “Segurament avui està anant tot bé perquè és el primer dia, però ja veurem què passa les pròximes setmanes en hora punta”, comenta la Pilar, usuària habitual de la R3 que a partir d’ara farà servir el bus directe Centelles- Barcelona Fabra i Puig.

Incidents durant el primer dia

Malgrat la satisfacció general amb el pla alternatiu, també hi ha hagut incidències. Entre les cinc i les sis del matí, només dos dels sis autobusos previstos han sortit segons el calendari establert, però la situació s’ha normalitzat amb el pas de les hores. A més, un problema a la infraestructura ferroviària ha obligat a interrompre durant 45 minuts la circulació de trens entre la Garriga i Vic, el tram on es reprèn el servei en tren després del tall. Renfe ha arribat a valorar habilitar un servei alternatiu per carretera addicional entre les dues poblacions, tot i que finalment no ho ha considerat necessari.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha defensat la planificació del dispositiu alternatiu. Després de seguir-lo durant les primeres hores, l’ha valorat positivament i ha assegurat que "és de justícia que els usuaris tinguin un transport alternatiu tal com tenien el transport ferroviari abans del tall". El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha afirmat que el dispositiu està funcionant “raonablement bé”. Carmona també ha destacat que hi ha 90 persones informant a totes les estacions per orientar els viatgers.

Mentre duri el tall de la R3, el Govern es reunirà cada quinze dies amb Renfe i Adif per coordinar les obres i garantir el funcionament de les alternatives de transport. També es farà una avaluació setmanal de les incidències que hi pugui haver.

Les obres de la R3

La Tor de Querol

Puigcerdà

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic -

Balenyà-Tona-Seva

Duració:

4 i 5 d’octubre 2025

Afectats:

9.500 passatgers diaris

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de Freser

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

Vic

Fase 1

Tram: Montcada - La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats: 21.500 passatgers diaris

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats:

12.000 passatgers diaris

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet de Llobregat

La Tor de Querol

Puigcerdà

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de Freser

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

INTERRUPCIÓ

Vic

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

Fase 1

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet

de Llobregat

Fase 1

Tram: Montcada -

La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats:

21.500 passatgers diaris

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats: 12.000

passatgers diaris

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic - Balenyà-Tona-Seva

Duració: 4 i 5 d’octubre 2025

Afectats: 9.500 passatgers diaris

La Tor de Querol

Puigcerdà

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de F.

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

INTERRUPCIÓ

Vic

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

Fase 1

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet

de Llobregat

Fase 1

Tram: Montcada -

La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats: 21.500

passatgers diaris

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats: 12.000

passatgers diaris

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic - Balenyà-Tona-Seva

Duració: 4 i 5 d’octubre 2025

Afectats: 9.500 passatgers diaris

Funcionament del pla alternatiu

El servei d'autobusos connectarà Barcelona –des de l'estació de Fabra i Puig– amb tots els municipis de la línia que es quedaran sense tren. És a dir, pararan a les estacions de Mollet - Santa Rosa, Parets del Vallès, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga. A més, també hi haurà llançadores directes des de la Garriga, Parets del Vallès i Centelles fins a Fabra i Puig (i a l'inrevés). Paral·lelament, hi haurà busos directes entre Centelles i Vic en les dues direccions.

stats