Mobilitat

Gairebé la meitat dels motoristes consideren perillós circular en moto per Barcelona

El 53% dels conductors creuen que els carrils bici de doble sentit a les cruïlles són l'element més insegur

2 min
Motocicletes circulant per Barcelona.

BarcelonaA Barcelona hi ha més de 271.000 motocicletes i ciclomotors que representen el 33% del parc de vehicles. És, de fet, la capital europea amb una ràtio de motos per habitant més alta del seu entorn i pràcticament un de cada dos conductors, el 47%, consideren que circular-hi amb dues rodes és perillós. Així ho constata l'últim estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, que analitza en profunditat els hàbits i els comportaments de les persones que es desplacen amb moto.

L'informe, fet amb 13.000 observacions i 600 enquestes, apunta que el 53% dels conductors coincideixen que les interseccions amb un carril bici de doble sentit són els punts on hi ha més inseguretat, també per a les bicicletes i els patinets. L'altre element viari que preocupa els motoristes són els coixins berlinesos, situats al mig de la calçada per reduir la velocitat, i la pintura a l'asfalt. Un de cada dos conductors (50%) també opina que els blocs de formigó tipus New Jersey que s'han instal·lat en algunes vies i xamfrans també són perillosos. Els segueixen altres elements com les pilones per separar el carril bus (47%) i l'estat general del paviment (45%).

La zona considerada com a més perillosa de totes és la rotonda de la plaça d'Espanya (29%), seguida de prop per la ronda Litoral i la ronda de Dalt i també el carrer Aragó (segons un 26% dels enquestats). També destaquen per la percepció de perill la ronda del Mig i el carrer Balmes.

A l'hora d'autoavaluar-se també són crítics. Molts admeten que cometen infraccions i es posen una nota general de 6,2 sobre 10. Una de les normes que més se salten els motoristes, segons ha comprovat el RACC, és cedir el pas en els passos de vianants: en el 45% dels casos no ho fan. En les vies ràpides amb carrils amples, a més, com ara les rondes o l'avinguda Meridiana, el 44% dels motoristes circulen entre carrils en moments de congestió i un 37% ho fan fent ziga-zagues. Les observacions també han detectat que un 36% dels motoristes no respecten el carril bici i un 28% no avisen posant l'intermitent abans de fer un gir.

També hi ha un abús del carril bus, sobretot als matins, en el moment de més congestió de trànsit. Segons ha valorat el president del Racc, Josep Mateu, això es deu al fet que aquesta manera de procedir ja "està integrada en els conductors, després d'anys de permissivitat de l'Ajuntament de Barcelona pel que fa a les sancions".

Retirar carrils, la mesura més criticada

La mesura de l'Ajuntament de Barcelona més mal valorada pels motoristes és la retirada de carrils de circulació a la ciutat, per la fluïdesa en el trànsit. Tampoc agraden les sancions econòmiques per estacionar les motos a les voreres i les polítiques de seguretat a la via pública amb elements com les pilones o els coixins berlinesos.

En canvi, la Zona de Baixes Emissions és una de les mesures menys criticades, malgrat que el parc de vehicles de dues rodes a Barcelona és força envellit, més de 10 anys, i que aquesta restricció retira diàriament el 15% de les motocicletes censades. En general, els motoristes aproven –amb una nota del 5,6– la gestió que fa l'Ajuntament de Barcelona en relació amb les motos.

stats