Mobilitat

Ramon Lamiel: "Hi ha quilòmetres de l'AP-7 que acumulen 800 hores de retenció"

Director del Servei Català de Trànsit

08/03/2025
5 min

BarcelonaRamon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, atén l'ARA després d'uns dies complicats. A un cap de setmana de Carnaval tràgic, amb vuit morts a les carreteres, l'han seguit llargues retencions a l'AP-7, moltes d'elles amb camions implicats.

Passen massa camions per Catalunya?

— De les 20 carreteres amb més trànsit de vehicles pesants de tot l'Estat, 19 són a Catalunya. I nou són trams de l'AP-7. Amb l'alliberament dels peatges, tot l'eix mediterrani és molt accessible i l'AP-7 ressegueix els polígons industrials del país. Hem de procurar ordenar aquests fluxos. I el que hauríem de fer és retornar a l'estabilitat que teníem l’any passat: va haver-hi només sis víctimes mortals a l'AP-7. Aquest any en portem quatre. 

Dos van ser per atropellament.

— Algun atropellament que s'ha produït ens fa pensar que són conductors que no coneixen prou bé la via, que és el que passava quan es van alliberar de peatges. Falten conductors professionals i n'hi ha molts que venen amb un carnet de l'estranger. Aquí el que hem programat és una formació pràctica per a aquests conductors. També és una constatació que el parc de vehicles està molt envellit, també en els vehicles pesants.

I les retencions?

— El que portem de 2025 no és significatiu, però és un toc d'alerta. El 2024 les retencions també s'havien contingut. Hem de vetllar perquè passi aquest any. Els caps de setmana hi havia un tipus de congestió que ja teníem bastant controlada, que és la de sortida i tornada. Per això ja tenim tot un sistema de carrils addicionals. També amb reduccions de velocitats hem millorat força.

I entre setmana?

— Quan no hi ha accidents, no hi ha problemes de Martorell fins a l'Ebre ni de Granollers fins a Girona. El problema es concentra al tros central. I se'ns concentra perquè la via no es relaciona bé amb la resta de carreteres. No pots derivar trànsit de manera fàcil. 

I està previst millorar aquests enllaços amb altres vies?

— Sempre ho hem dit, i els titulars ho tenen també molt clar, que són prioritaris. Els dies feiners, al centre, a la zona de Mollet, aquesta autopista es queda amb dos carrils. Hi ha un coll d'ampolla que és una necessitat imperiosa resoldre. Hi ha projectes, i també seríem imprudents de marcar unes dates perquè no les coneixem. Al llarg de l'any hi ha quilòmetres d'allà que acumulen 800 hores de retenció. Si l'any té 365 dies, hi ha quilòmetres que poden estar cada dia retinguts tres hores. 

Ramon Lamiel durant l'entrevista amb l'ARA.

Li agradaria que la Generalitat fos la titular de l’AP-7?

— Doncs no ho sé. M'agafes en fred, no se n'ha parlat. Nosaltres estem amb els 150 quilòmetres de velocitat variable que ha anunciat la consellera. Què et soluciona? Que puguis anar arribant més tard a aquell embús, i també li dones a l'embús més temps perquè se solucioni.

Últimament hem tingut moltes congestions per accident de camió.

— Hi ha un elefant a l'habitació i no l'evitarem després del que va passar a l'Ebre el 7 de febrer. Nosaltres vam posar en marxa un triple mecanisme, amb més informació, i ha funcionat. Ho vam fer el dilluns quan es van cremar dos camions per avaria, amb els Mossos derivant cap a l'A-32 al Vendrell. I el dimarts vam fer el mateix. Quan en sentit sud a Vilafranca s'accidenta el camió de porcs, nosaltres llancem un tuit dient que es trigarà 10 hores. Hi havia 110 animals morts i 110 animals vius. Vam dir: no els deixeu entrar a l’autopista, i va funcionar com un rellotge. És a dir, n'hem après. Un punt més que hem de resoldre és veure si som capaços de preveure l'accident. Hi estem treballant amb una intel·ligència artificial.

Hi ha un problema amb les grues per treure cotxes accidentats?

— Aquí va haver-hi una certa confusió. A nosaltres sí que ens toca treure'ls. Nosaltres ens hi posem i ho fem. No esperem que ningú truqui a la seva asseguradora. I de grues pesants no n'hi ha tantes. Sí que és veritat que estem treballant el concurs per reforçar-ho. Però no ha estat en cap dels casos un problema de grues. 

Ramon Lamiel fotografiat a la seu de la conselleria d'Interior.

Han de tornar els peatges?

— Com a autoritat de trànsit, no tenim la competència. Totes les autoritats europees diuen que els peatges són un element. Però no el peatge en si, sinó que el que pot perjudicar és el desequilibri de peatges.

I quina és l’alternativa?

— Quan s'allibera l’AP-7 demanem reduir la velocitat a 110 km per hora. La DGT ens respon que no. Ara anem cap al sistema de velocitat variable. El que potser pot tornar a la xarxa secundària són els vehicles i, per tant, hem de donar seguretat a aquesta xarxa secundària.

El cap de setmana de Carnaval va ser tràgic, amb vuit víctimes mortals. Quantes estan vinculades a l’alcohol? 

— No ho sé dir perquè s'estan investigant. En l'accident de la C-25, en què van morir dos joves i la seva filla [en un xoc frontal amb un conductor que circulava contra direcció i begut], la presència d'alcohol és notòria. L’accident de la C-58 s'està investigant en profunditat. Hi ha un atropellament primer i després un encalç brutal. El vehicle no s'atura a la dreta, com s'ha descrit en molts mitjans, sinó a l'esquerra, i és fatalitat rere fatalitat. No vol dir que els joves hagin causat aquests accidents, els joves els han patit. El 40% dels morts han consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs. Nosaltres ara publicarem un estudi amb 12.500 proves d’alcoholèmia en conductors.

L’accident mortal més freqüent, però, és el d’un home de mitjana edat.

— La mostra de l’any passat donava que entre els 55 i els 65 hi havia una franja d'edat que era la que acumulava més accidents mortals. Ara encara és molt prematur dir si això ha canviat, però ens ha sobtat l'augment de la franja dels 35 en avall. Hem de fer un toc d'atenció. 

En tot cas, les xifres de mortalitat han baixat. 

— Sí, s'han aconseguit abaixar. L'any passat acabàvem amb una reducció de sinistralitat molt important, del 22% respecte al 2019, però hi ha 136 víctimes mortals, i això és una barbaritat. Les mesures semblava que donaven resultat. I, malauradament, aquest inici d'any no seguim la mateixa tendència, sinó la contrària.

Les sancions són massa baixes?

— La finalitat no és obtenir més diners de les sancions. Segons un estudi independent, sembla que el sistema que tenim funciona. Nosaltres avaluem els radars. Quan en poses un, has de valorar en cinc anys quant han baixat els sinistres. Si els has aconseguit reduir un 33%, el radar funciona. I si no, llavors nosaltres deixem la caixa i anem movent l'antena.

Fa un mes van sortir informacions, desmentides per la conselleria, que apuntaven al seu relleu. 

— No tinc res més a comentar. Hi va haver un desmentiment rotund per part de la conselleria. No hi ha cap novetat.

stats