Mobilitat

Una nau de 4 pisos a la Gran Via per ‘tapar’ el soroll de la tuneladora: la nova fase de les obres de la L8 a Barcelona

Generalitat i Ajuntament de Barcelona comencen aquesta tarda les reunions per informar els veïns afectats

Cruïlla del carrer Llançà amb Gran Via
04/06/2025
3 min

BarcelonaLes obres de la L8 de Ferrocarrils de la Generalitat es preparen per a una nova fase: l'arribada de la tuneladora que perforarà Barcelona des de plaça Espanya i fins al barri de Gràcia, l'any que ve. Per introduir aquesta gran màquina de tall sota terra cal, evidentment, fer un forat per on es baixaran les peces al subsol, es muntarà la màquina i es començarà a perforar. Aquest pou d'atac estarà situat a la Gran Via, al costat de plaça Espanya, entre els carrers Llança i Vilamarí. Passarà a 20 metres sota terra, però, tot i això, serà molt visible pels veïns perquè el forat no arriba sol.

Just a sobre d'aquest nou pou —que es començarà a excavar aquest mateix mes de juny— la Generalitat hi construirà un espai de grans dimensions que encapsularà tota aquesta zona. Com? Doncs amb una nau de 20 metres d'ample i una altura equivalent a quatre pisos. La construcció s'allargarà tota una illa de cases, entre els carrers Llança i Vilamarí, i quedarà a només cinc metres de les façanes dels edificis de la banda mar de la Gran Via. La mida, segons fonts de Territori, serà "pràcticament com la d'una fàbrica".

L'objectiu d'aquesta megaconstrucció —que quedarà instal·lada mentre duri la perforació del túnel, és a dir, entre un any i mig i dos en un escenari “optimista” per als tècnics— és reduir els sorolls constants que produirà l'obra. "La tuneladora treballarà dia i nit", apunten fonts de Territori, que asseguren que d'aquesta manera, tot i l'impacte visual que tindrà la macronau, acústicament la convivència amb les obres serà més suportable.

I què hi passarà dins? La nau taparà el pou i també tota la zona de treball. A dins s'hi guardaran les dovelles (els grans arcs de formigó que formaran la paret del túnel) i tota la resta de materials i maquinària necessaris. També cobrirà part del circuit de terres que permetrà treure la sorra del túnel a l'exterior i sobretot cobrirà "tot el moviment i el soroll" que produirà aquest procés. La nau es començarà a construir al juliol i es farà en tres parts. A finals d'any ja estarà completa i és quan ocuparà la llargada de tota l'illa de cases.

Aquesta construcció al mig de la Gran Via no estava prevista inicialment en el projecte, però els tècnics l'han considerat necessària per continuar amb les obres. Tot i això, Territori remarca que no ha tingut cap cost extra perquè la construcció s'emmarca dins de les mesures correctores ja previstes al pressupost inicial.

Informar els veïns

Entre els inconvenients més evidents que provocarà la macronau hi ha el fet que taparà les vistes dels balcons i les finestres de diversos habitatges. Per aquest motiu, la Generalitat i l'Ajuntament han començat aquesta tarda a informar tots els veïns afectats. Els explicaran els detalls de la nova construcció amb la qual hauran de conviure i també informaran més de 1.245 habitatges que la tuneladora es posarà en marxa l'any que ve i passarà per sota dels seus edificis.

Durant aquest temps, les dues administracions volen inspeccionar i avaluar (si els propietaris els permeten l'entrada) l'estat dels pisos per on passarà el recorregut del túnel, per assegurar-se que estan en bones condicions, registrar possibles desperfectes existents prèviament a l'obra i poder actuar ràpidament si hi apareix alguna esquerda.

Unes obres llargament esperades

Les obres de la L8 fa més de dues dècades que es van projectar, però van començar formalment fa només tres anys. Els primers moviments de terres es van iniciar fa un any i mig i ara les actuacions ja tenen Barcelona cap per avall i afecten no només plaça Espanya i l'entorn de la Gran Via, sinó també el carrer Urgell, la plaça Francesc Macià (on hi va una estació nova del recorregut), el Clínic (on s'ubica una segona estació nova), el carrer Muntaner i la plaça Gal·la Placídia, a Gràcia, on acaba la connexió.

Aquesta part de les obres té un pressupost de 412 milions i està previst que s'allargui durant cinc anys. L'objectiu és unir la línia de FGC que ve del Llobregat i l'Anoia amb la línia Barcelona-Vallès. Per aconseguir-ho, cal construir aquest nou túnel que tot just comença. La connexió tindrà dues noves parades, al Clínic i a Francesc Macià, i aconseguirà comunicar de forma subterrània aquest punt de la ciutat que fins ara no tenia cap metro.

stats