Mobilitat

Nou ajornament en el desdoblament de la R3

El ministeri i Adif ajornen les obres per fer-les coincidir, a la tardor, amb les de la R4 a Montcada

Un tren de la línia R3 a l’estació de Centelles.
09/04/2025
2 min

BarcelonaFa exactament 45 anys que es parla del projecte de desdoblament de la R3, la línia de Rodalies que uneix l'Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà, passant per Vic. Des d'aleshores els ajornaments en el desdoblament han estat els protagonistes dels titulars. I ara torna a passar. El ministeri de Transports i Adif han decidit que les obres per duplicar la via entre Parets i la Garriga, que havien de reprendre's després de Sant Joan, es tornin a posposar almenys tres mesos més, fins al setembre. Així ho ha avançat La Vanguardia i ho han confirmat a l'ARA els portaveus d'Adif, la gestora de la infraestructura.

La decisió no és menor, perquè, tot i que les obres es van reactivar fa un parell d'anys amb la intenció de desdoblar la línia per trams, la R3 de Rodalies encara és una de les poques on els trens circulen per una única via, pràcticament igual que en el traçat del disseny original. Això limita les freqüències de pas i genera molts problemes davant de qualsevol incidència tècnica. Per exemple, quan s'atura un tren o hi ha una avaria, els combois no poden canviar de via per seguir el seu trajecte i s'aturen un darrere l'altre.

Simultaniejar obres

El motiu d'aquest enèsim ajornament, segons la gestora de les infraestructures, és fer coincidir les obres de la R3 amb les que estan previstes a la R4, a Montcada Bifurcació. El ministeri ha optat per tirar endavant les obres de Montcada i Parets simultàniament per compaginar millor els talls, diuen, i sincronitzar els plans alternatius. Quan comencin, està previst que els treballs tinguin una durada aproximada de 10 mesos.

Aquesta és la segona vegada en menys d'un any que l'administració pública anuncia que posposa les actuacions a la R3. L'estiu passat ja van decidir deixar-les en standby durant any, fins al juny. Aquella vegada, però, va ser per prioritzar les obres del Corredor Mediterrani a Tarragona –que van causar un caos pel tancament del túnel de Berà– i evitar que les afectacions de les dues obres coincidissin.

La plataforma d'usuaris de la R3 Perquè No ens Fotin el Tren critica el retard i el qualifica "d'indignant i inadmissible". "Ens van vendre que tallar a l'estiu seria positiu per no tenir la pressió de l'inici de curs. Ara, tot això s'ho endú el vent! Sempre excuses i retards", lamenten des de la plataforma.

La decisió arriba en un context marcat per les obres, les incidències, els sabotatges i les vagues laborals que han fet que el mes de març sigui un dels més negres a la xarxa ferroviària. Un caos que tant el govern espanyol com el català atribueixen a un "volum d'inversions molt difícil de compatibilitzar amb la prestació del servei".

stats