Mobilitat

Renfe ajorna el projecte d'un AVE entre Barcelona i Tolosa

La companyia responsabilitza del canvi de plans les traves de França

Un tren de SNFC i un AVE de Renfe a l'estació de Figueres.
ARA
04/04/2025
2 min

BarcelonaNou retard a Renfe. En aquest cas, però, no és un tren el que s'endarrereix, sinó tot un projecte. La companyia ha ajornat la posada en marxa de l'AVE entre Barcelona i Tolosa que preveia estrenar aquest segon trimestre. Segons ha avançat Europa Press i han confirmat a l'ARA fonts del sector, el calendari que es va anunciar al mes d'octubre s'haurà de redefinir. El motiu? Renfe apunta un cop més a les traves que França està posant al desplegament de la seva oferta de serveis d'alta velocitat.

Aquests inconvenients de França ja van suposar que l'any passat Catalunya no pogués posar en marxa dos projectes ferroviaris que connectaven Barcelona amb l'estranger: el Barcelona-París de Renfe i el tren nocturn entre Amsterdam i Barcelona de European Sleeper. Davant d'aquest escenari, fonts de Renfe han explicat a Europa Press que obren "un procés d'anàlisi i reflexió" de la seva estratègia global a França. Una reflexió que inclou frenar qualsevol decisió sobre l'inici d'operacions a Tolosa.

Malgrat la liberalització del sector, que en principi havia de facilitar l'entrada d'altres companyies als diferents territoris socis de la Unió Europea, a la pràctica l'obtenció dels permisos necessaris per circular encara depèn de cada un dels estats membres, que són reticents a l'entrada d'empreses estrangeres.

Una ruta perduda durant la pandèmia

La ruta entre Barcelona i Tolosa havia de tenir parades a Girona, Figueres, Perpinyà i Carcassona. La idea aleshores era que la línia tingués uns horaris que permetessin establir enllaços amb Tarragona, Lleida, València, Madrid i Saragossa. El trajecte entre la capital catalana i la ciutat francesa ja s'havia fet en el passat, però es va perdre durant la pandèmia.

En un principi, la ruta només havia de funcionar entre els mesos d'abril i setembre, amb un tren d'anada i un de tornada cada dia. La previsió és que el recorregut es pogués dur a terme en tres hores i mitja. Més endavant el servei es podria fer extensiu durant més mesos de l'any.

La companyia té pendent també la connexió en alta velocitat amb París. Tot i que en un principi s'havia previst arribar-hi l'any 2024, ja fa temps que Renfe va rebaixar l'optimisme amb el calendari i va començar a treballar amb l'horitzó que aquesta connexió no es pugui dur a terme fins a l'any 2026 com a molt d'hora.

stats