Renfe destinarà 1.000 milions en cinc anys als tallers de reparació de trens
L'operador té previst destinar 310 milions a Catalunya per crear quatre tallers nous i millorar la resta
Madrid/BarcelonaRenfe destinarà 1.000 milions d'euros des d'ara i fins al 2030 a millorar i ampliar els tallers on repara els trens d'arreu d'Espanya. Poc després d'haver decidit retirar el servei de baix cost Avlo de la línia Madrid-Barcelona pels problemes dels trens Avril, l'operador públic ferroviari acaba de presentar un nou Pla Integral de Tallers i Manteniment 2025-2030, que té com a objectiu la "modernització, digitalització i creixement de les instal·lacions de manteniment de la companyia", expliquen des de Renfe. D'aquests 1.000 milions d'euros, uns 310 milions aniran a parar a Catalunya, tant per a la millora dels tallers existents com per executar-ne de nous.
Del gruix dels diners anunciats, el pla preveu que 420 milions d'euros vagin a tallers que ja estan en construcció o en fase de redacció del projecte i que 490 milions addicionals vagin a tallers que actualment estan en estudi. A aquestes quantitats s'hi sumen 295,6 milions d'euros destinats al Pla de Millora d'Instal·lacions Industrials, amb un 25% de les actuacions previstes executades.
En concret, el pla preveu intervencions en totes les gerències d'àrees territorials i complexos ferroviaris de Renfe Enginyeria i Manteniment. En aquest sentit, es preveu crear deu nous tallers, entre els quals destaquen els de Ripoll, Vilanova i la Geltrú, Manresa i Sant Andreu Comtal (Barcelona). A aquests quatre tallers s'hi destinaran 96 milions d'euros. A més, s'estan avaluant fins a dotze nous tallers a Mataró, Granollers, Blanes, Sant Vicenç de Calders, Sant Celoni i Sant Feliu de Buixalleu, entre d'altres. En total, aquesta segona partida suposarà una inversió de 215 milions.
A banda, des de l'operador acaben d'anunciar l'arribada de nous trens de gran capacitat fabricats per Stadler i Alstom. "La combinació d'aquest material rodant d'última generació amb el nou model de manteniment permetrà oferir un servei públic més eficient, puntual i confortable", defensen des de l'operador de trens espanyol.
Més trens avariats que mai
La necessitat de millorar els tallers de manteniment i d'ampliar la capacitat fent-ne de nous es va fer evident aquest estiu. La calor, sumada a l'envelliment de tota la flota de material rodant que utilitza l'operadora espanyola, va fer que molts combois fallessin i s'haguessin de retirar de la circulació durant els mesos de més calor. Les causes: des de problemes amb l'aire condicionat (que feien inviable el transport de viatgers amb aquests trens) fins a avaries més greus que van provocar encara més retards dels ja habituals per les obres o els talls.
Només al mes de juliol, Renfe va haver de suprimir més de 700 trens per algun d'aquests problemes, segons dades recollides per TV3. Així, mentre de mitjana l'operadora té un 20% dels seus trens als tallers, fora de servei per manteniment o reparació, aquest estiu fonts del sector apuntaven que en alguns dies concrets es va arribar a superar el 30% de trens en manteniment o reparació.
Fonts sindicals asseguraven aquest estiu a l'ARA que la manca de trens a Catalunya era tan evident que fins i tot s'havien hagut de traslladar alguns trens des de València i Madrid per cobrir alguns serveis. Els sindicats de maquinistes apuntaven, a més, que el problema no se circumscriu només a Catalunya, sinó que és general a tot l'Estat. Asseguren que les flotes fallen i que, a tot Espanya, entre els mesos de maig i juny hi va haver 4.000 incidències registrades a Renfe, entre els serveis de rodalies, mitjana i llarga distància.