Rodalies funciona de manera parcial: t’expliquem a quines línies hi ha trens

Alguns trens funcionen i d'altres amb retards, mentre es fan revisions en els punts amb risc d'esllavissades

rodalies
3 min

BarcelonaEl servei de Rodalies funciona de manera parcial aquest dissabte al matí, malgrat que Adif i Renfe havien anunciat al Govern de la Generalitat de matinada que estaria suspès durant tot el dia. A primera hora del matí, Renfe ha aclarit que el servei de Rodalies serà parcial perquè es faran revisions sobre els punts amb risc d'esllavissada. Divendres a la tarda, de fet, hi va haver un nou despreniment entre Maçanet i Blanes.

Segons Renfe, hi haurà l'oferta habitual a l'R2, R2 Nord, R2 Sud (està tallat un tram de Garraf a Castelldefels, amb autobús per carretera), i R8, així com a l'R16 i R17. A la resta de línies, hi haurà afectacions. A l'estació de Sants de Barcelona, punt central de la xarxa, aquest matí de dissabte sortien alguns trens, però molts d'ells circulaven més lentament del que és habitual i s'acumulaven retards.

Segons un comunicat de Renfe a primera hora del matí, el servei està afectat a causa de les noves revisions geotècniques que es faran amb enginyers en els punts amb risc d'esllavissada. Aquesta mesura se suma a les mesures de seguretat consensuades dijous passat amb els sindicats del col·lectiu de maquinistes. Mentre durin aquests treballs, els viatgers disposaran de diversos serveis alternatius per carretera als trams afectats.

Línies amb afectacions

A la línia R1, hi haurà servei alternatiu per carretera entre Blanes i Maçanet-Massanes, que és el punt del despreniment, i entre Badalona i Montgat. A la resta de la línia hi haurà dos trens per hora i sentit, explica l'ACN. A l'R2 Sud hi ha servei alternatiu per carretera entre Castelldefels i Garraf. A l'R3, hi ha servei alternatiu per carretera entre Fabra i Puig i La Garriga, i no hi ha servei entre Ribes i Puigcerdà per causes meteorològiques. L'R4 té l'oferta habitual entre Terrassa i Martorell i entre Manresa i Martorell; servei alternatiu per carretera entre Terrassa i Manresa i entre Martorell Central i Sant Sadurní d'Anoia, i un tren per hora i sentit amb nous horaris entre Sant Vicenç de Calders i Sant Sadurní d'Anoia.

Pel que fa als regionals, a l'R11 hi ha servei alternatiu per carretera entre Figueres i Portbou per obres a la infraestructura. A l'R13 hi ha servei alternatiu per carretera entre Sant Vicenç de Calders i Lleida, així com a l'R14 entre Reus i Lleida i a l'R15 entre Reus i Riba-roja. L'RL4 té servei alternatiu per carretera entre Manresa i Cervera. Renfe posarà llançadores per la via d'ample estàndard per als usuaris de Lleida.

S'ha activat un reforç d'auxiliars d'informació i atenció al viatger a totes les estacions afectades. Renfe recomana als usuaris que consultin els horaris i planifiquin els seus viatges amb antelació.

Des de divendres a la nit, la circulació de trens experimenta problemes a totes les línies després que la jornada estigués marcada per una nova aturada parcial de la R1 arran d'una nova esllavissada de terreny sobre la via entre Tordera i Maçanet. L'incident —que va tenir lloc en un punt que no s'havia identificat en les exploracions fetes aquesta setmana— ha reobert la crisi amb els maquinistes, que afirmen que no poden treballar amb seguretat, quan no havien passat ni 24 hores del restabliment de la circulació ferroviària.

Reunió fins a la matinada

Representants del Govern, Renfe i Adif han estat reunits al departament de Territori fins passades les 3 de la matinada de dissabte, per fer seguiment de la situació ferroviària. Segons l'ACN, durant la reunió s'han identificat diversos punts de risc a la xarxa on cal actuar urgentment. En acabar la reunió de matinada, el departament de Territori de la Generalitat ha anunciat que Adif i Renfe els havia dit que el servei estaria totalment suspès aquest dissabte. Però a primera hora del matí, alguns trens sí que funcionaven i Renfe anunciava la represa "parcial" del servei. Els agents implicats s'han tornat a reunir a les 9h d'aquest matí a la seu de Territori, amb la presència també de membres de l'institut Geològic.

Fonts del Govern atribuïen ahir divendres els problemes que pateix la xarxa de Rodalies a les intenses i continuades pluges dels últims dies. L'última, un despreniment divendres a la tarda que va obligar a aturar la R1 entre l'estació de Blanes i Maçanet-Massanes, i que no funciona en cap sentit perquè és una via única.

El col·lectiu de maquinistes va expressar immediatament el seu malestar per aquesta esllavissada, ja que s'havia produït després de les inspeccions i marxes blanques a tots els recorreguts de Rodalies en què va participar Adif, Renfe i el sindicat Semaf.

stats