Rodalies recupera la normalitat, amb problemes a la R3 i retards
Un col·lapse a l'estació de França provoca demores de més de 45 minuts en cinc línies
BarcelonaRodalies encara arrossega alguns problemes derivats de l'apagada massiva que va patir dilluns la península Ibèrica. Tot i això, pràcticament 48 h després de la fallada elèctrica, aquest dimecres al matí els trens sí que han pogut engegar el servei amb una normalitat relativa. Els combois han començat a circular aquest dimecres en el seu horari habitual, però amb limitacions i alguns trens suprimits.
El principal problema ha estat en un tram important de la R3. De bon matí, el servei s'ha reprès com a la resta de línies, però amb el tram entre Ripoll i Puigcerdà cobrint-se encara per carretera, tal com ja passava ahir. Un parell d'hores després, cap a les 8 h del matí, una incidència en la infraestructura ha complicat encara més la circulació en aquesta via que travessa Catalunya cap al nord, i el trajecte entre Vic i Ripoll ha quedat interromput durant pràcticament una hora, fins que Adif ha resolt el problema.
Renfe també ha informat que a la R4 els trens circulen amb retards que poden superar els 20 minuts per una incidència a les instal·lacions entre l'Arboç i els Monjos. Tècnics de la gestora d'infraestructures continuen treballant des de primera hora en aquesta reparació.
Al migdia, els trens de les línies R2, R14, R15, R16, R17 i RT2 han acumulat retards importants de fins a 45 minuts de mitjana per la congestió ferroviària a l’estació de França. N'han informat fonts de Renfe que han explicat que s'han acumulat molts combois en aquesta instal·lació i que hi ha retencions per agafar la via principal. Així, han indicat que els trens poden romandre aturats i augmentar el seu temps de recorregut a causa d'aquesta incidència.
La resta del servei, segons informa Renfe, funciona amb "normalitat". Tot i això, l'operadora avisa que encara hi ha limitacions. "A causa de l'apagada de dilluns, en algunes estacions pot ser que no funcionin correctament els sistemes d’informació i venda per avaries provocades a elements tecnològics de la mateixa xarxa". Els tècnics de Renfe hi treballen a aquesta hora per substituir les peces malmeses i reparar els danys al sistema.
Una de les estacions on els usuaris estan notant aquests problemes tècnics és a Granollers, a la R2. Les màquines que formen part dels serveis d'informació, com ara les pantalles, tant del vestíbul com de les andanes, no funcionen. Tampoc van a dins dels trens. Alguns testimonis apunten que en aquests casos Renfe està informant per megafonia tant de les destinacions com de les vies per on passa cada comboi.
L'últim servei essencial en recuperar-se
Amb el subministrament elèctric restablert i totes les activitats recuperades, l'únic servei que ahir dimarts al vespre encara no funcionava amb normalitat a Catalunya era precisament el ferroviari. La recuperació de la xarxa de Rodalies, mitjana i llarga distància va ser "més complexa" que la resta d'infraestructures per la quantitat de quilòmetres de vies i les comprovacions que calia fer a cada estació, transformador i aparell. Durant el dia es van restablir moltes de les línies, tot i que amb moltes limitacions. També van poder sortir els primers trens de mitjana i llarga distància i AVE, però encara hi va haver molts passatgers que no van poder reprendre el seu viatge.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, va assegurar ahir que Rodalies recuperaria la totalitat del servei aquest dimecres, però la direcció de Renfe no va voler ser tan contundent i van assegurar que farien "tot el possible" perquè fos així. "El que segur que puc garantir és que els 2.000 treballadors de Renfe a Catalunya treballen perquè demà el servei sigui el més normal possible", va assegurar a primera hora de la tarda el director del servei, Antonio Carmona. Finalment, tot indica que avui el servei sí que ha recuperat, com a mínim, el pols.