La tuneladora de la L9 tornarà a perforar a la tardor
Les obres per perforar el tram central que falta, d'1,6 quilòmetres, s'allargaran durant dotze mesos
BarcelonaDesprés d'un any aturada, pel desgast de la roda de tall, la tuneladora de la L9 del metro de Barcelona ha rebut aquesta tarda la peça nova per poder continuar treballant. Els tècnics ja han començat a baixar al pou del carrer Mandri totes les peces per muntar la part davantera de la roda de tall i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha explicat que, un cop estigui preparada, la màquina es tornarà a posar en marxa a principis d'aquesta tardor.
L'objectiu és completar el forat del túnel que falta al tram central de la Línia 9 (que també servirà per a la L10) que travessa Barcelona i unir així, els dos extrems de la línia. Són 1,6 quilòmetres de túnel, entre les estacions de Mandri i Lesseps. El departament de Territori preveu que les tasques s'allarguin durant dotze mesos més.
Aquesta nova peça, que ara cal instal·lar (per substituir l'anterior) té dotze metres de diàmetre, pesa 210 tones i s’ha dissenyat i fabricat pensant en les característiques del terreny que ha d'excavar concretament a Barcelona. Va arribar ahir amb vaixell des d'Itàlia i s'ha transportat de matinada fins al pou d'atac de les obres de Mandri, que té una profunditat de setanta metres. Per baixar-la s'ha fet servir una grua de gran tonatge.
Paneque ha promès als veïns que observaven l'arribada de les peces que "el resultat valdrà la pena". "Aquest pou que durant anys va ser símbol d'un projecte encallat, avui és l'exemple de com poden canviar les coses", ha afirmat. "Estàvem esperant aquest dia des de feia molt de temps", ha assegurat, al seu torn, la primera tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, que ha subratllat que les obres de la L9 és "un dels passos més importants que queden" en la mobilitat de la capital catalana i la seva àrea metropolitana.
Unes obres històriques
Ara la nova roda de tall s'ha de muntar al capdavant de la tuneladora i s'ha de posar en marxa per seguir perforant el tram que falta. Quan acabi –la tardor del 2026 si no hi ha més entrebancs– haurà perforat el túnel de la línia més llarga d'Europa que unirà el Besòs amb el Llobregat. La Generalitat també té previst que abans de completar tota l'obra, la L9 ja pugui obrir un nou tram de quatre parades noves el 2027.
Actualment les línies L9 i L10 tenen uns 27 milions d'usuaris a l'any i el Govern calcula que, un cop es finalitzi el tram central els passatgers es multiplicaran, fins a arribar als 113 milions. Es tracta d'una obra estratègica per a la capital catalana, ja que ampliarà la cobertura del metro i ajudarà a descongestionar la xarxa de transport públic. Les obres estan valorades en més de 900 milions d'euros.