Societat 16/01/2015

La targeta moneder permetrà a les famílies necessitades accedir a productes frescos

La Diputació de Barcelona, amb el suport de la Caixa, posa en marxa aquesta mesura que podrà beneficiar unes 200.000 persones

Efe
2 min
Menjar 5 peces de fruita i hortalisses  al dia, objectiu de la campanya ‘5 al dia’

BarcelonaLa Diputació de Barcelona amb el suport de la Caixa ha posat en marxa la targeta moneder d'impacte social, amb la qual famílies en situacions de pobresa podran fer compres en alimentació i accedir així a productes frescos, una mesura que podrà beneficiar unes 200.000 persones. Aquest divendres s'ha presentat la targeta -es repartiran unes 50.000- davant uns 80 alcaldes i representants de municipis de la província de Barcelona que les podran sol·licitar a partir del pròxim 1 de febrer per repartir-les entre les famílies que els serveis socials de cada municipi considerin necessàries.

Es tracta d'una targeta que els serveis socials podran donar, de forma gratuïta i temporal, als beneficiaris del servei de distribució d'aliments o usuaris en situació de dificultat i l'import de la qual dependrà de les necessitats de cada cas. Les 50.000 targetes que s'oferiran als 131 municipis barcelonins permetran als beneficiaris comprar aliments en establiments petits o mitjans i s'evitarà l'"estigmatització" dels usuaris i es fomentarà la seva autonomia en la compra, així com un millor accés als productes frescos, no disponibles en les xarxes de distribució d'aliments.

El director corporatiu de l'Àrea Social de la Fundació Bancària "la Caixa", Marc Simon, ha assegurat que amb aquesta targeta "es podrà contribuir al que desgraciadament ja es fa però serà de forma més eficaç i amb majors recursos". "La targeta també té altres beneficis, com descomptes perquè els usuaris puguin adquirir el màxim d'aliments possibles", ha assegurat Simon.

De la seva banda, la vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha destacat "que la targeta reforça l'autonomia i pretén normalitzar i dignificar les persones en situació de vulnerabilitat", perquè la targeta té un disseny neutre de targeta de crèdit. Conesa també ha posat èmfasi en el fet que aquesta nova eina no substitueix la funció dels bancs d'aliments, sinó que els complementa i, a més, millora el sistema d'alimentació dels beneficiaris, aportant productes frescos a la seva dieta.

El director de Càritas Diocesana Barcelona, Salvador Busquets, ha explicat l'experiència de la prova pilot feta a Barcelona des d'abril del 2014, i ha fet una valoració molt positiva de la iniciativa, destacant "que les persones no han d'anar demanant diners per fer les seves compres i que a més és un element que simplifica i agilita la tasca dels treballadors socials, així com que obre noves possibilitats de col·laboració i solidaritat".

Busquets també ha recordat que amb aquesta innovació també es beneficia la labor dels treballadors socials, "el focus d'atenció deixa de ser el pagament i el professional de referència té més eines per atendre les persones". La Diputació de Barcelona destina un total d'11 milions d'euros al fons de prestació anual per als serveis socials dels ajuntaments, que seran els que decideixin quina part destinaran a l'alimentació segons els habitants dels seus municipis.

Amb la targeta moneder, inspirada en una experiència iniciada el 2013 per Càritas de Milà, la Diputació de Barcelona calcula que es puguin beneficiar unes 200.000 persones.

stats