Salut

Creen el primer antibiòtic contra un dels bacteris multiresistents més perillosos

Investigadors de Roche eliminen les pneumònies de ratolins amb un nou fàrmac i ara el provaran en humans

L’OMS classifica l’’Acinetobacter baumannii’ com a amenaça per a la salut pública perquè no hi ha tractaments disponibles per eliminar-lo.

BarcelonaEls antibiòtics han salvat milions de vides arreu del món a l'alterar el curs de les infeccions causades per bacteris, però aquesta fita científica té un risc greu associat: la resistència antimicrobiana. La comunitat mèdica fa anys que alerta que el consum excessiu d'antibiòtics contribueix a canviar el material genètic dels bacteris, cosa que els fa més forts per proliferar i esquivar els fàrmacs. Ara la farmacèutica Roche ha publicat a la revista Nature la troballa d’un tipus nou d’antibiòtics, la zosurabalpina, que és capaç d’atacar un dels tres bacteris classificats com a més perillosos per a la salut humana mundial per la seva resistència, l'Acinetobacter baumannii. Els resultats de l’assaig són prometedors: el fàrmac ha eliminat pneumònies en ratolins i ara es provarà en humans.

L’A. baumannii és una de les causes més comunes darrere els contagis d'hospital, les anomenades infeccions nosocomials. Es tracta d’un bacteri gramnegatiu, una espècie difícil d’eliminar amb antibiòtics perquè presenta una membrana externa a la seva superfície que li serveix com a defensa davant la penetració de fàrmacs. Aquest escut conté lipopolisacàrids (LPS), unes molècules que es transporten per fabricar aquesta membrana externa. La hipòtesi dels investigadors era que, eliminant la presència d’aquestes molècules, s'aconseguiria que el bacteri fos més vulnerable a l’atac dels antibiòtics.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que la resistència als antibiòtics pot convertir-se en la primera causa de mort d’aquí 25 anys. A Espanya, només l’any passat, 23.300 persones van morir al cap d'un mes que se'ls diagnostiqués una infecció per bacteris multiresistents, una dada que és 20 vegades superior a la de víctimes mortals en accidents de trànsit. De fet, l’organisme de les Nacions Unides classifica l’A. baumannii com un patogen crític, que cal abordar amb prioritat, perquè els antibiòtics d’ampli espectre com els carbapenèmics (CRAB) no poden fer res per evitar la seva proliferació. Tot plegat converteix aquest microorganisme en una amenaça per a la salut pública, perquè redueix a la mínima expressió qualsevol opció de tractament disponible. S’estima que la meitat dels casos d’A. baumannii s’escapen de l’efecte dels antibiòtics.

Anàlisi de 45.000 pèptids

Feia més de cinquanta anys que no es desenvolupava cap classe química d’antibiòtics que pogués donar-se de forma segura i eficaç als pacients. Fins ara. Els investigadors de Roche han liderat un assaig clínic que es dirigeix a aturar la síntesi dels LPS per tal que no pugui transportar-se ni erigir la membrana externa. L'objectiu de l'estudi era demostrar que aquest procés augmentava la susceptibilitat d’aquests patògens als antibiòtics. Per fer-ho, van analitzar 45.000 pèptids sintètics, que són les molècules que fan de base per a la majoria dels antibiòtics, i va triar-ne un, la zosurabalpina, per la seva “prometedora activitat antibacteriana contra l’A. baumannii”, afirmen els autors en l’article publicat a Nature.

Al laboratori, l’antibiòtic va mostrar-se “eficaç en el tractament d’aïllats de CRAB molt resistents” i va superar els mecanismes de resistència als antibiòtics. A la pràctica, va curar les pneumònies causades pel patogen en ratolins. Ara bé, i tot i que l’estudi suggereix que la zosurabalpina pot esquivar els mecanismes de resistència existents, els investigadors admeten que el potencial d’aparició de resistències a aquest nou compost requereix que es continuï fent investigació. Atès el potencial d’aquest pèptid com a antibiòtic, Roche ha iniciat assajos clínics en humans per continuar desenvolupant aquest compost per tal de poder proporcionar una nova opció de tractament.