Societat 11/03/2021

Sant Cugat tindrà la primera zona de baixes emissions local de l’àrea metropolitana a partir del maig

L’AMB descarta la implantació d’un peatge urbà a Barcelona tot i la recomanació de l'Agència Europea del Medi Ambient

Marc Parayre
3 min
El règim sancionador entrarà en vigor, per a motos i cotxes sense el distintiu, l’1 de novembre

Sant Cugat del VallèsSant Cugat del Vallès serà la primera ciutat de l’àrea metropolitana de Barcelona que tindrà una zona de baixes emissions locals (ZBE) a partir de l’1 de maig. La normativa d’accés i circulació serà la mateixa que a les rondes de Barcelona. Per tant, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT (0, ECO, B o C), prop d’un 7% del total, no podran circular per la ZBE del municipi, que comprèn una àrea de 4 km2, de dilluns a divendres de 7 a 20 h. Així i tot, les restriccions estipulades per l’ordenança no afectaran els vehicles amb autoritzacions especials, com poden ser els dedicats a transports de persones amb mobilitat reduïda (VMPR). El règim sancionador entrarà en vigor, per a motos i cotxes sense el distintiu, l’1 de novembre, i les multes econòmiques oscil·laran entre 100 i 500 euros.

Tots els detalls els han explicat en una roda de premsa al Parc de la Pollancreda de Sant Cugat l’alcaldessa del municipi, Mireia Ingla, i el regidor de Mobilitat, José Gallardo, acompanyats pel vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda. La subvenció de l’AMB per a la ZBE local de la ciutat ha estat de 100.000 euros, l’import màxim subvencionable.

L’alcaldessa ha afirmat que la implantació de la ZBE a la ciutat vallesana és “una lluita més” contra el canvi climàtic. Ingla ha defensat que cal tenir més municipis “pacificats” per millorar l’aire que respiren “els veïns i veïnes”. “Volem que Sant Cugat sigui verda gràcies a la mobilitat sostenible”, ha afegit. 

Mapa de la ZBE de Sant Cugat

El peatge urbà a Barcelona, descartat

Per la seva banda, Antoni Poveda ha descartat la possible implantació d’un peatge urbà a Barcelona per reduir les emissions de gasos contaminants provinents dels vehicles, tot i que ha admès que “no n’hi ha prou” amb l’actual zona de baixes emissions (ZBE). De fet, segons l’Agència Europea del Medi Ambient, la ZBE no solucionarà els problemes de pol·lució a la ciutat. Amb la pandèmia, la pol·lució ha augmentat a la capital catalana i l’ús del transport públic s’ha vist reduït un 40%, segons el mateix Poveda. 

“Si posem un peatge urbà, no solucionarem el problema de fons, que és evitar que els cotxes més contaminants entrin a Barcelona”, ha dit. En la mateixa línia, ha exposat diverses solucions a l’increment de pol·lució amb les quals l’AMB està treballant. La primera seria ampliar la ZBE més enllà de les rondes per arribar als “nuclis urbans”, la qual cosa faria que més vehicles contaminants, sense el distintiu de la DGT, no poguessin circular. La segona es basaria en “prohibir o restringir” l’entrada dels vehicles amb etiqueta groga en la ZBE, tot i que aquesta mesura s’aplicaria més a mitjà o llarg termini. I com a última opció, Poveda insisteix a incentivar l’ús de les targetes T-verda, que s’entreguen a les persones que deixen d’utilitzar un cotxe contaminant. Es tracta d’un títol de transport públic gratuït durant 3 anys. 

Sabadell i Terrassa, les properes

Després de la ZBE de Sant Cugat, la nova llei de canvi climàtic preveu que les ciutats de més de 50.000 habitants de l’àrea metropolitana també en tinguin abans del 2023. Per tant, ciutats com Terrassa i Sabadell es veurien obligades a crear un ZBE local abans del termini fixat. A més, també està pautat que tot l’entorn metropolità tingui una ZBE a finals del 2025.

A la ciutat de Barcelona, la ZBE sanciona els cotxes més contaminants des del 15 de setembre del 2019. Inicialment les multes havien de començar l'1 d'abril però el govern d'Ada Colau va endarrerir les restriccions viàries a causa de la pandèmia.

stats