Societat 19/03/2020

Escoles i instituts lluiten per evitar perdre el curs

El conseller d'Educació admet que el tancament dels centres s'allargarà

Laia Vicens
3 min
Una classe sense alumnes de l'Instut Pere Vives d'Igualada

BarcelonaEl tancament de les escoles s'allargarà, com també ho farà el confinament. El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ho va donar per fet a TV3 quan va assegurar que no es tornaran a obrir els centres educatius fins que s'acabin les limitacions de moviments arran de la crisi sanitària. "És evident que el confinament augmentarà en dies i que, en conseqüència, haurem de prendre decisions sobre el curs escolar", va dir el conseller. Sense data de tornada a les aules, els centres educatius fan mans i mànigues per no només evitar perdre un mes de classe, sinó el curs.

"És impossible estar preparats per una cosa així. Fa una setmana gairebé ni ens ho imaginàvem i ara hem d'adaptar-nos a treballar d'aquesta manera i fer que les eines digitals, que abans eren complementàries, ara siguin la base de l'aprenentatge", resumeix Joan Cumeras, director de l'Institut Sobrequés de Girona i representant dels centres de secundària d'aquesta demarcació a la junta permanent de directors de Catalunya. Atén l'ARA per telèfon just quan acaba una videoconferència amb la resta de l'equip directiu a distància. Explica que aquesta eina serveix als professors del centre per organitzar-se però que ara mateix no es pot utilitzar per fer classe a distància perquè no està garantit que arribi a tothom. "No es pot generalitzar. A l'ESO és molt complicat, perquè hi ha gent que té dificultats per accedir a internet i que només té bona connexió quan va a les biblioteques públiques, que ara estan tancades. A batxillerat tots els alumnes tenen connexió amb el mòbil i és més fàcil, però no podem deixar que ningú quedi fora", explica.

Així, en aquest institut han optat per fer arribar a través de la intranet de l'institut materials als alumnes "perquè no perdin el fil". A secundària són feines "competencials", que poden treballar "autònomament" i els serveixen per consolidar continguts. A batxillerat la situació es complica: en una etapa en què no s'avalua per competències –són dos cursos enfocats a la selectivitat– sí que s'avancen continguts que els alumnes han de treballar sols a casa. "No volem que s'abandoni l'aprenentatge, no són unes vacances", assegura Cumeras, que, malgrat tot, és conscient que el ritme no serà el mateix que a classe.

Ho assumeix, també, Francesc Freixenet, el director de l'Escola Antaviana, de Barcelona. "El més probable és que perdem mig curs", admet. Però més enllà del sotrac en el curs acadèmic, Freixenet es mostra preocupat per l'impacte que tindrà la crisi sanitària en la salut mental dels infants. "No em puc imaginar alguns nens, que són molt difícils de tenir quiets, durant quinze dies o més tancats a casa...", diu. I sentencia: "Hem d'humanitzar tot aquest problema".

Des de l'escola, situada a l'humil barri de Roquetes, han enviat "feines atractives" a través del correu electrònic dels alumnes o dels pares, en el cas dels infants de P3, P4 i P5. I en alguns casos han fet "vídeos de contacte directe més individualitzat" entre alumne i professor. Una eina que a l'Antaviana tampoc han utilitzat per fer classes a distància: "Ens hem d'esperar i no passar per davant de les instruccions i orientacions del departament i el Consorci".

De fet, és força improbable que les classes per videoconferència s'acabin generalitzant a Catalunya. Primer, perquè no totes les escoles estan tan avesades a treballar d'aquesta manera, i segon, perquè no totes les famílies es poden pagar la connexió a internet. Segons va detectar l'informe L'escletxa digital a la ciutat de Barcelona, hi ha una clara desigualtat en l'accés a internet en funció de les rendes dels barris: si bé la mitjana barcelonina indica que el 84% de les famílies tenen accés a internet, hi ha una enorme polarització entre el 96% que hi ha entre els habitatges de les Corts i el 62% de Torre Baró. De fet, quan es va decretar el tancament d'escoles el conseller Bargalló va assegurar que no hi hauria activitat lectiva perquè "hi ha una bretxa digital i moltes famílies no disposen d'aparells". Ahir va insistir-hi i va avisar que caldrà aprendre a "reprogramar o prendre decisions sobre el currículum". No va dir res sobre classes a distància, una opció que, en canvi, sí que estan tirant endavant moltes universitats.

I mentre escoles i instituts fan el que poden per tirar el curs endavant, el departament va anunciar ahir que suspèn tots els procediments i tràmits de la seva competència. Després d'ajornar sense data la preinscripció i les matrícules, ara també queden en l'aire les oposicions, la renovació dels concerts, l'homologació i convalidació de títols, la incorporació a la borsa de treball dels interins o l'autorització o modificació d'obertura de centres educatius.

L'ARA engega un mur de participació perquè els docents enviïn propostes als alumnes

L'ARA ha obert un mur de participació perquè docents d'escoles i instituts puguin penjar propostes als alumnes de totes les edats. "Mestres, alguna proposta perquè no se'ns rovelli el cervell?" és una crida a la comunitat docent perquè facin arribar vídeos amb activitats i exercicis dirigits als alumnes catalans perquè puguin passar el confinament de la manera més entretinguda possible i sense perdre els hàbits d'estudi. Per fer-ho, has de pujar el teu vídeo a YouTube i copiar la URL al camp corresponent. Es pot consultar a l'Ara.cat.

stats