Assetjament

Denuncien el “clima intimidatori” al 112 després del cas d'assetjament

La plantilla demana a Interior que exigeixi responsabilitats per “irregularitats i negligències”

3 min
La concentració d'aquest matí dels treballadors a l'exterior del departament d'Interior.

BarcelonaDesprés que l’ARA destapés el cas d’assetjament d’un superior a treballadores del 112, la comissió d’igualtat de la plantilla al centre de la Zona Franca s’ha concentrat aquest matí al departament d’Interior. Els treballadors retreuen a l’empresa que gestiona el 112, Serveo (abans coneguda com a Ferrovial Servicios), que hagi arxivat la denúncia interna i hagi descartat sancionar l’acusat. També demanen a Interior que exigeixi responsabilitats a la companyia per "irregularitats i negligències". En un manifest que ha llegit la delegada de la comissió d’igualtat, Nerea Molina, han denunciat el "clima intimidatori" de Serveo amb les dones.

Una vintena de treballadors han assistit a la protesta d’aquest matí per expressar "el més absolut rebuig" a la gestió de l’empresa. Abans de la lectura del manifest, la directora del 112, Irene Fornós, s’ha reunit amb els delegats de la comissió d’igualtat. En aquesta trobada, Interior ha reiterat que està pendent de la petició que ha fet arribar a Serveo: saber quin protocol va aplicar i rebre tota la informació del procediment per aclarir si les mesures preses van ser suficients. El departament també ha ofert suport jurídic i psicològic a les denunciants, que han acceptat l’assessorament legal perquè es plantegen portar el cas als tribunals.

En el manifest, la plantilla ha qüestionat que tot i que l’assetjament sexual i per raó de sexe es considera molt greu, les faltes d’aquest nivell prescriuen 60 dies després que l’empresa en sigui coneixedora o al cap de sis mesos d’haver-se comès: "Prescriuen en el mateix període de temps tres faltes injustificades a la feina en un mes o la manca habitual d’higiene personal que una falta tan greu com la de l’assetjament". A més, els treballadors retreuen a Serveo que quan va assumir el servei del 112 –que està externalitzat– el maig de l’any passat "no hi hagués un clima propens" a vetllar perquè no hi hagués assetjament.

Tuit del 112

Les afectades van presentar el 3 de març una denúncia conjunta i la resposta de la companyia va arribar el 26 de maig, gairebé tres mesos després, fet que exemplifica, segons la comissió d’igualtat, que no s’han respectat els principis de celeritat i tramitació urgent. També critiquen que l’empresa assignés l’anàlisi del cas a "dos homes sense cap mena d’experiència o formació en perspectiva de gènere". Els treballadors consideren que han tractat la denúncia interna "com un conflicte ordinari" sense valorar que les conductes d’assetjament sexual acostumen a ser "en espais d’ocultació, de manera clandestina, que dificulten l’aportació de proves o testimonis".

Serveo va argumentar que havia arxivat el cas "per falta de proves objectivables i perquè ha prescrit en l’àmbit laboral, que és l’únic en el qual pot actuar l’empresa".

Tracte negligent que revictimitza

"S’han demanat contínuament proves físiques i testimonials", lamenta la comissió d’igualtat, que assegura que "s’han admès testimonis que no entraven a l’objecte de la denúncia i representaven una percepció personal del demandat". Com que les afectades ja havien notificat l'assetjament a l’antiga empresa que gestionava el 112, Grupo Norte, i no es va emprendre cap acció disciplinària, la plantilla considera que les dues vegades que les dones s’han pronunciat "han rebut un tracte negligent" que les ha revictimitzat. Per a Molina, "l’únic" que fa la companyia és deixar el superior que denunciaven "amb impunitat".

Per acabar, els treballadors conclouen que l’externalització del 112 els aboca a "empreses privades que no aporten plans exhaustius contra l’assetjament sexual, no tenen interès en millorar el clima laboral en igualtat de gènere ni disposen de les eines necessàries".

stats