Societat 02/03/2021

L'ús del patinet elèctric es quadruplica a l'àrea metropolitana en tres anys

L'AMB reclama que els municipis unifiquin les normatives per facilitar la convivència amb els ginys

Ara
2 min
Una parella, en patinet elèctric per Barcelona

BarcelonaEls patinets elèctrics representen només el 0,4% dels desplaçaments que es fan cada dia a l'àrea metropolitana de Barcelona, però el cert és que ja se'n veuen per tot arreu i són un element clau per entendre la mobilitat urbana, fins al punt que el seu ús s'ha multiplicat per quatre en només tres anys. Aquesta és la principal conclusió de l'estudi Els vehicles de mobilitat personal en la mobilitat metropolitana, realitzat per l'AMB i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).

En total, unes 118.000 persones utilitzen habitualment vehicles de mobilitat personal (VMP), bàsicament patinets o ginys similars, com el segway, i més de 40.000 en tenen un o més a casa. La majoria, un 54%, el fan servir per anar a la feina o a estudiar, i triguen uns 15 minuts a fer el trajecte. La meitat dels usuaris són persones d'entre 30 i 44 joves i majoritàriament són homes, que van menys a peu i en cotxe, però més en bici, moto i transport públic. Segons l'estudi, que s'ha fet analitzant les dades de l'Enquesta de mobilitat en dia feiner, les dades del Servei Català de Trànsit i de l'Ajuntament, l'AMB i Bicivia, gairebé dos de cada deu usuaris fan servir el patinet per substituir el cotxe o la moto, mentre que cinc de cada deu l'usa per reemplaçar el transport públic. 

Mitigar els problemes de convivència

Segons com, doncs, els patinets poden ser un incentiu o bé una amenaça per a la mobilitat: podrien descongestionar el transport públic en hores punta, però alhora causar "conflictes de convivència amb vianants i ciclistes", segons la cap d'àrea de mobilitat de l'IERMB, Maite Pérez. Segons l'Ajuntament de Barcelona, es van produir 490 accidents amb patinets el 2019, tres cops més que els incidents amb bicicleta. 

Un dels problemes, segons les administracions, és que, malgrat el marc estatal que ha entrat en vigor aquest any, la normativa encara és "excessivament confusa", perquè no hi ha una normativa comuna en l'àmbit europeu i hi ha massa diferències entre municipis metropolitans. Per exemple, a Barcelona, que va ser pionera, el 2017, en l'elaboració d'una ordenança per mitigar els problemes de convivència, està prohibida la circulació dels patinets per les voreres, igual que a l'Hospitalet o Viladecans, mentre que a Esplugues, Sant Joan Despí, Cornellà o Sant Cugat sí que es permet si la vorera fa més de tres metres. 

"Des de l'AMB seguirem impulsant l'homogeneïtzació de les ordenances municipals per assolir una mateixa normativa de circulació dels VMP", ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda. Així, també proposen treure progressivament espai al vehicle privat, impulsar mesures de pacificació de trànsit per millorar la convivència amb els patinets o plantejar llicències metropolitanes de patinets elèctrics d'ús compartit. A Barcelona ara només operen tres empreses d'aquest tipus. 

stats