La història del Canal d’Urgell resumida en una òpera colossal
Una coproducció amb més de 200 actors i músics
LleidaMés de 200 persones (entre cantants i músics), 75 minuts d’espectacle poètic i musical, un pressupost d’uns 200.000 euros i cinc actuacions que culminaran l’any que ve al Palau de la Música Catalana. És la carta de presentació d’Òpera a les venes, un projecte artístic conjunt de l’Orfeó Lleidatà i l’Orquestra Julià Carbonell per convertir la història de la construcció del Canal d’Urgell en una òpera de gran format per a tots els públics.
L’espectacle, presentat sota l’epígraf Una història d’aigua, terra i sang, s’estrena el 27 d’abril a la Llotja de Lleida amb preus populars que no superen els 25 euros.
Història feta poesia
L’espectacle escenicomusical té com a punt de partida una adaptació del llibre Aigua a les venes. Crònica d’un miracle català universal feta pel mateix autor, Francesc Canosa, amb guió de Berta Lacruz, en una posada en escena multidisciplinària que integra elements de dansa, teatre i audiovisual i amb la participació de la mezzosoprano lleidatana Marta Infante.
Òpera a les venes neix per commemorar els 60 anys de la concessió de la titularitat del Canal d’Urgell a la Comunitat General de Regants dels Canals d’Urgell i també compta amb la col·laboració del Teatre de la Llotja, que enguany celebra el quinzè aniversari. “És un projecte multidisciplinari sobre els nostres orígens, de la transformació de cinc comarques”, explica la directora de la FundacióCanals d’Urgell, Maribel Pedrol. “Davant la urgència de sequera i canvi climàtic, l’espectacle acaba amb un missatge d’esperança: la modernització futura del reg”, conclou Pedrol.
La banda sonora inclou obres d’autors coetanis a la construcció del Canal d’Urgell amb grans cors d’òperes de Verdi, Puccini, Saint-Saëns i Bizet com el Va pensiero de Nabucco al Gloria all'egitto d’Aida o el cor de gitanos d’Il trovatore, l’òpera que va inaugurar el Teatre de la Llotja ara fa quinze anys, amb parts solistes i instrumentals, com l’havanera de Carmen i el poema simfònic El Moldava de Bedřich Smetana. També hi haurà un fragment de Cançó d'amor i guerra i en clau local, l’estrena d’un arranjament per a cor i orquestra dels Goigs a la Verge del Remei. “Ens trobem davant una història èpica ben desconeguda per a molts”, defineix el director musical del projecte, Pol Pastor. “És un projecte en què totes les disciplines hem treballat en un mateix sentit”, afegeix el responsable escènic,DaniComa.“La unió ha fet la força i permetrà que Lleida s’empoderi”, comenta la gerent de la Fundació Julià Carbonell, Núria Sirvent. “Exhibim talent lleidatà sense complexos”, emfasitza el director executiu de l’Orfeó Lleidatà, Xavier Quintillà. “L’any 2025 passarà a la història per un alineament de forces”, reivindica la regidora de Cultura de Lleida, Pilar Bosch. “Aquest projecte és summament fort i de proximitat i ens convertirà en potència cultural”, assegura la vicepresidenta de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Estefania Rufach.
A més de l’estrena absoluta del dia 27 d’abril a la Llotja, l’espectacle es traslladarà entre maig i juny als teatres de Juneda, Mollerussa, Bellpuig i Ponts. “S’adaptarà degudament a cadascun dels escenaris”, avança Pastor.