ESTALVI ENERGÈTIC
Crònica 26/02/2011

L'Estat rebaixa ara a 110 km/h la velocitat

De 80 a 120, i de 120 a 110. El ball de números mareja, però a partir del 7 de març el límit de velocitat a les autopistes i autovies de l'Estat es rebaixarà a 110 km/h. La Generalitat diu que ho assumirà.

Miquel Codolar
3 min
Uns adhesius permetran, a partir del dilluns 7 de març, que els nous límits de 120 a la corona de Barcelona es transformin en senyals de 110 km/h.

Madrid.El límit de velocitat a totes les carreteres de l'Estat serà de 110 km/h a partir del pròxim 7 de març. Aquesta és una de les mesures que el vicepresident primer, Alfredo Pérez Rubalcaba, va anunciar ahir per afrontar l'augment del preu del petroli que comporta la crisi líbia. Aquest canvi en la senyalització, que no suposarà la substitució dels senyals, ha de suposar un estalvi del 15% en gasolina i de l'11% en gasoil. En comptes de canviar els senyals es col·locaran adhesius a 6.000 senyals de l'Estat, cosa que segons el ministeri de Foment tindrà un cost no superior als 250.000 euros.

En dues setmanes hi haurà quatre carreteres catalanes que hauran canviat dues vegades el límit de velocitat. Es tracta de la C-31 nord i sud, la C-32 i l'A-2. Són les vies de la corona metropolitana que amb el tripartit eren zona 80 i des de fa una setmana s'hi pot circular a 120 km/h. A partir del 7 de març, però, passaran a tenir una velocitat màxima de 110 km/h. També l'AP-7 i l'AP-2 s'hauran d'adaptar al nou límit màxim, pocs dies després que el conseller d'Interior, Felip Puig, deixés anar la possibilitat precisament inversa: apujar el límit a 130 km/h a les autopistes.

Malgrat tots aquests antecedents, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, no es va queixar, però va reclamar que el nou límit de velocitat sigui realment transitori perquè és una mesura econòmica que "no té sentit que vagi més enllà". Qui no comparteix la mesura és el RACC, que la va criticar perquè considera que l'estalvi energètic serà poc significatiu i perjudicarà els conductors. Segons aquesta entitat, els beneficis energètics que s'atribueixen a aquesta mesura seran menors que els projectats per l'executiu espanyol i van apuntar que es podrien haver aprovat mesures alternatives "més efectives" que afectessin en menor grau els hàbits dels conductors.

Més accidents

Les reaccions d'altres col·lectius i institucions tampoc s'han fet esperar. Els automobilistes diuen que hi haurà més accidents, els ecologistes volen que siguin mesures permanents i les associacions de víctimes aplaudeixen la mesura. Els clubs d'automobilistes europeus RACE, AEA i CEA van recordar que quan el límit de velocitat es va reduir dels 130 km/h als 100 km/h per l'augment dels preus del petroli del 1976, els accidents van augmentar. En aquella ocasió la mesura va durar fins que el 1981 es va elevar el límit als 120 km/h. El president de la AEA, Mario Arnaldo, preveu que hi haurà més multes perquè els conductors no ho assimilaran fàcilment. També va indicar que cap país europeu ha pres una mesura similar i que 15 dels 27 membres de la Unió Europea tenen un límit superior de velocitat.

La portaveu de la CEA, Lorena Martín, va queixar-se que "els conductors sempre hagin d'acabar pagant per tot" i va indicar que amb cursos de conducció es pot reduir també un 15% el consum amb "tècniques senzilles". Per la seva banda, la RACE va demanar al govern espanyol que estudiï altres mesures com "la possibilitat que els límits de velocitat es fixin en funció de les característiques de la via i del clima".

Les associacions de víctimes d'accidents de tràfic PAT, DIA i Stop Accidentes van aplaudir la mesura perquè consideren que a menys velocitat hi haurà menys accidents, però tenen la intenció de demanar que s'apliqui indefinidament si els accidents es redueixen.

Bitllets més barats a Renfe

El límit de velocitat no és l'única mesura per afrontar l'impacte econòmic que suposarà el tancament de les petrolieres de Líbia. El pla energètic, que el consell de ministres aprovarà íntegrament divendres vinent després de consensuar-lo amb la Federació de Municipis i les autonomies, també inclourà una rebaixa de fins a un 5% del preu dels bitllets i abonaments de Renfe per als trens de Rodalies i mitjana distància. En aquest cas, a Catalunya el preu el fixa la Generalitat, que ja ha avançat que s'haurà d'estudiar si es pot aplicar aquesta rebaixa.

Per reduir la dependència de l'Estat del cru, el govern espanyol també va decidir modificar el percentatge de biodièsel de les gasolineres, que passarà del 5,8% actual al 7%. A més, s'intensificaran els mecanismes per seguir els preus i els marges de distribució per garantir que es compleixin estrictament les normes de la competència i es crearà un grup d'empreses i grans distribuïdors per seguir el dia a dia de l'evolució del preu de l'energia. Malgrat aquestes dures mesures, Rubalcaba va explicar que els problemes de Líbia no posen en risc el subministrament de petroli i gas a l'Estat. L'impacte serà econòmic, ja que va recordar que cada deu euros que s'incrementa el barril de cru costen 6.000 milions d'euros a l'economia espanyola, que són 500 milions mensuals.

stats