Societat 12/05/2014

OFFF: disseny i creativitat

El Festival Internacional de la Cultura i l'Art Digital, els dies 15, 16 i 17 de maig al Museu del Disseny

Ara
5 min
OFFF va néixer el 2000 a Barcelona, com una trobada entre artistes i amants de la cultura digital per trobar sinèrgies i veure el que els companys de professió es duien entre mans

BarcelonaOFFF és el Festival Internacional de la Cultura i l'Art Digital que alimenta el futur de tots aquells sectors que es nodreixen de la creativitat.

Amb seu oficial a Barcelona, la ciutat que el va veure néixer, aterra els propers 15,16 i 17 de maig al Museu del Disseny després d'haver viatjat de forma itinerant per diferents ciutats del món sota el segell OFFF on Tour.

Va néixer l'any 2000 a Barcelona, com una trobada entre artistes i amants de la cultura digital per trobar sinèrgies i veure el que els companys de professió es duien entre mans.

A dia d'avui s'ha convertit en l'aparador internacional de les tendències més avantguardistes en els camps del disseny, la publicitat, el cinema, la televisió, art editorial.

Amb 14 anys de dilatada trajectòria, el format del festival segueix mantenint la seva essència més pura: un acurat i extens programa de conferències a càrrec dels artistes més influents del món.

Aquest tipus de trobades acostuma a basar el contingut de les xerrades en la presentació de casos d'èxit o projectes triomfadors. A diferència, els ponents que participen a l'OFFF fan una pinzellada pels seus treballs per posar veritable èmfasi en el procés creatiu i les tècniques descobertes durant el seu trajecte fins a la peça final.

Per què un festival que alimenta el futur? La resposta es troba en el contingut dels projectes de futur que els líders del sector venen a presentar. D'aquesta manera les creacions i tècniques que aquests innovators exposen, representen les bases de les noves línies gràfiques i creatives que estant per venir, a partir de les quals els early adopters les adopten per convertir-les en tendència.

Artistes convidats

El segell d'identitat del festival és la qualitat dels seus artistes convidats que acudeixen de qualsevol racó del món per exposar els seus projectes i desvetllar les incògnites dels seus processos creatius.

Molts d'ells van començar assistint al festival com a espectadors i a dia d'avui són els que presideixen l'escenari principal.

El festival OFFF cada any descobreix noms clau de l'escena artística i creativa digital del món. Enguany, l'espectador tindrà la oportunitat de descobrir la màgia que s'amaga darrera d'obres mestres com Just a Reaflektor, el resultat de l'experiment tecnològic-audiovisual que l'artista Vincent Morrisset amb la col·laboració de Google Chrome i de Aaron Koblin, artista especialitzat en data i tecnologies digitals, ha realitzat per presentar el vídeo interactiu del tema Reflektor de la banda canadenca del moment Arcade Fire.

Destaca també la participació de Caroline Robert, la canadenca coneguda per la seva bogeria única i simple que es mostra en els seus treballs de portades de discos. És autora de dissenys d'àlbums d'artistes com Sigur Rós i Arcade Fire. Robert ha guanyat un Grammy pel millor disseny de packaging de música per la doble caratula de l'àlbum The Suburbs d'Arcade Fire.

Tindrà una forta acollida l'actuació de Casey Neistat el creador, productor i director de vídeos populars a Youtube que han obtingut una forta repercusió mediàtica. El seu darrer encàrrec va ser per part de 20th Century Fox qui va oferir a Neistat 25.000$ per realitzar el vídeo promocional de la darrera pel·lícula a estrenar.

La única condició era fer un vídeo on ell perseguís un somni. El primer que se li va passar pel cap va ser les víctimes del Tifó de Filipines. Va proposar a la cadena la seva intenció d'invertir el pressupost en proveir de queviures la gent afectada pel tifó. Tres dies més tard ja aterrava a Flipines i el resultat va ser aquest.

OFFF també donarà a conèixer qui hi ha darrera de la creació dels inoblidables títols de crèdit de pel·lícules com Oblivion o Iron Man, a més de destapar ! les claus del procés creatiu que s'amaga darrera els gràfics de la cadena MTV.

La parella francesa de creatius Fleur and Manu, son autors de nombroses creacions de vídeo-art per artistes musicals com M83, coneguts per la cançó Midnight City que s'ha sentit repetides vegades en anuncis publicitaris com el de Renault i actualment del detergent Ariel.

Enmig d'aquest panorama internacional OFFF vol potenciar la creativitat del nostre país i per això el programa compta amb la presència d'estudis, agències i artistes nacionals com Crowd, Vicente Morillo, HerraizSoto & Co, entre d'altres.

Main Titles

Un dels plats forts del festival són els Main Titles, la trepidant peça audiovisual que posa el punt i final a tres dies d'immersió creativa, on apareixen tots i cadascun dels protagonistes que han passat pels escenaris del Disseny Hub Barcelona.

Aquestes peces de disseny audiovisual que obren i tanquen les pel·lícules, documentals, curtmetratges o sèries de televisió on figuren els noms de repartiment i dels professionals que les fan possible, des de les últimes dècades s'han convertit en peces de disseny altament reconegudes i qualificades.

Aquestes peces breus acostumen a córrer a càrrec d'estudis de disseny o artistes externs a l'equip de la pròpia producció. A primera instància els noms dels grans especialistes en aquesta branca poden ser desconeguts pel gran públic, però si esmentem títols de crèdit de pel·lícules com Fight Club, Seven, Star Wars segur que ningú es queda indiferent.

L’elecció de l'autor per realitzar els Main Titles que tanquen el festival cada any estigui més renyida. Son nombrosos els estudis nacionals i internacionals que anhelen ser els escollits per poder encapçalar la clausura de l'esdeveniment.

Enguany OFFF comptarà amb uns Main Titles d’Oscar. Els afortunats que tenen l’oportunitat de deixar la seva empremta al tancament del festival son Anthony Scott Burns i Ash Thorp dos referents en aquest sector.

Thorp, reconegut per la seva participació en títols de crèdit de series de televisió tan populars com The Waking Dead i de films com 300, Thor, The Amazing Spider Man, IRON MAN entre d’altres. Burns, autor de nombroses grafismes pel canal MTV.

Edifici Disseny Hub Barcelona

Un festival d'aquesta categoria reclama una ubicació privilegiada. Quina millor ubicació que l'emblemàtic edifici Disseny Hub Barcelona, seu del Museu del Disseny de Barcelona.

És el nou museu de la ciutat dedicat al món de les arts de l'objecte i del disseny i es troba ubicat a l'edifici Disseny Hub Barcelona. El Museu acull un total de 70.000 peces que provenen de les col·leccions d'arts decoratives, tèxtil i d'indumentària, de ceràmica i de les arts gràfiques.

El Museu del Disseny de Barcelona obrirà les seves portes al públic el mes de desembre del 2014 i iniciarà la seva activitat amb cinc exposicions de producció pròpia amb l'objectiu de mostrar l'extens catàleg d'objectes del museu.

Escenaris

Un gran nombre d'esdeveniments, tots molt especials, succeeixen en el festival de forma simultània. Al voltant de 70 conferències, performances, exhibicions, passis d'animació (motion graphics, microfilms o seqüències de títols de crèdits), instal·lacions interactives, un mercat ambulant protagonitzat pels propis artistes, àrees de descans i treball en xarxa, festes inspiradores, i moltes més coses...

OFFF està dividit en set seccions principals: Roots, OpenRoom, Workshops, Showplace, Mercadillo, Cinexín i Chillax.

Roots és l'altaveu de OFFF, és l'escenari per on passen els principals artistes del nostre temps per compartir les seves idees, projectes i experiències amb el públic.

Artistes en el sentit més contemporani del terme —dissenyadors, inventors, cineastes, il·lustradors, desenvolupadors—, capaços de fer d'una conferència un esdeveniment creatiu tan inspirat com a inspirador.

Aquest escenari, com bé descriu el seu nom, representa les arrels més profundes de la creativitat del demà.

Campanya OFFF 2014

Més enllà de la xarxa internacional d'artistes, desenvolupadors, teòrics que es crea entorn l'OFFF, existeix l'escola Atelier, un innovador centre de formació que investiga en el camp del disseny i les arts visuals.

El projecte de formació se centra en el descobriment d'alternatives pedagògiques per impulsar la creació post-digital en un entorn de grup reduït.

La promoció d'estudiants que cada any rep formació a l'Atelier té un repte important, la creació del disseny i creativitat de la campanya gràfica del festival.

Lorem Ipsum és el nom que rep l'actual generació d'artistes autors de la imatge que lidera la campanya del festival. Sota e nom de Turn You On, els estudiants de l'Atelier han volgut reflexionar sobre la més gran agonia que viu la publicitat: Sex Sells Abuse.

La campanya posa de manifest conceptes com eargasm, una festivitat de sensualitat i excitació, la mateix que experimentarà l'assistent a l'edició de l'OFFF 2014.

stats