TERRITORI
Camp de Tarragona 12/07/2017

La seguretat ciclista: assignatura pendent

El Camp de Tarragona, ideal per al cicloturisme, no aconsegueix que els practicants s’hi sentin protegits

Romà Rofes
4 min
Cada cop hi ha més bicicletes a les carreteres del Camp de Tarragona.

TarragonaL’any passat el nombre de ferits greus en accidents de trànsit va baixar a la demarcació de Tarragona, que es va convertir en la zona de Catalunya que més va reduir el percentatge de víctimes mortals. En el cas de la bicicleta, però, no es produeix aquesta tendència general, sinó més aviat la contrària. En un territori que preveu acollir cada cop més bicicletes a les seves carreteres, garantir-ne la seguretat és encara un problema no resolt.

“Tal com estan ara les coses, no voldria que cap dels meus fills fos ciclista de carretera”, resumeix David Gran, vicepresident de la Federació Catalana de Ciclisme i delegat a Tarragona de l’organisme. Sense eludir les responsabilitats dels mateixos ciclistes -“N’hi ha que fan autèntiques burrades”, reconeix-, Gran clama contra el mal estat d’unes carreteres “que no estan preparades” per al trànsit de bicicletes, però sobretot contra la poca cura dels conductors i la falta de contundència contra els infractors.

Concentració

Gran va ser un dels que van intervenir en la concentració que el món ciclista va fer el 14 de gener per reclamar una xarxa viària més segura per a la bicicleta, i per recordar la tarragonina de 28 anys que havia mort un mes abans a Vilabella. Ella i una amiga, ferida greu, van ser envestides per un turisme que es va donar a la fuga.

Mig any després, el Vendrell ha lamentat recentment la mort d’un altra ciclista, un veí de Creixell de 60 anys, envestit pel remolc del camió que l’estava avançant a la N-340, en un dels punts negres de les carreteres catalanes. A aquestes dues víctimes mortals s’hi ha d’afegir la d’un home de Miami Platja de 79 anys que va morir en aquesta localitat atropellat per un conductor que va donar positiu en cànnabis.

“La bicicleta com a mitjà de transport ha vingut per quedar-se. Cal adaptar les ciutats i les vies interurbanes perquè hi hagi un mínim de seguretat i infraestructures per a aquests vehicles”, avisa la portaveu de Bicicamp, Ester Avila. Des del 2010, l’entitat promou l’ús d’aquest vehicle com a mitjà habitual de transport al Camp de Tarragona. Eusebi del Olmo, cap del Servei Territorial de Trànsit de Tarragona, està d’acord que la presència de bicicletes a la carretera no és una moda passatgera, i que ens trobem en un moment delicat per a la seguretat dels ciclistes. Fins ara aquest any hi ha hagut sis víctimes mortals a Catalunya (una d’elles la del Vendrell), més que les quatre del global de l’any passat (dues de les quals al Camp de Tarragona).

El cap territorial de Trànsit destaca que la majoria dels accidents amb bicicletes implicades es produeixen en carreteres secundàries, com les de les muntanyes del Baix Camp i el Priorat, o en primàries en mal estat, com és el cas de la N-340. També apunta l’alcohol com una de les preocupacions dels responsables: “Arran d’accidents com el del 13 de maig a Riudoms, en què una conductora beguda va atropellar sis ciclistes i en va ferir un de gravetat, es treballa per mirar de conscienciar del fet que conduir sota els efectes de l’alcohol és un dels causants principals dels sinistres contra bicicletes, i per lluitar-hi en contra”.

Potencial desaprofitat

Segons Avila, el territori desaprofita el potencial que l’orografia i el clima li donen per convertir aquest sistema de mobilitat, net i saludable, en un dels principals: “Estem en una zona ideal per a la bicicleta. Fa bon temps gairebé tot l’any, les tres grans ciutats [Reus, Tarragona i Valls], estan molt a prop entre elles, i el desnivell entre les dues primeres i la costa és mínim”.

Fa temps que el Camp de Tarragona és una zona d’entrenament de ciclistes d’elit. “Per als que venen dels països nòrdics, això és el paradís”, apunta Diego Boss, president del Club Ciclista Campclar. En un intent d’aportar valor afegit a l’oferta turística de sol i platja, la Costa Daurada fa temps que treballa per atraure visitants que busquin un destí ideal per a la pràctica d’esports com el ciclisme. Aquesta és, de fet, una de les raons amb les quals les institucions justifiquen la inversió feta per als Jocs Mediterranis Tarragona 2018.

Formació, millores viàries i sancions més dures, les demandes per reduir el risc

La majoria de conductors no saben que a l’hora d’avançar una o més bicicletes es permet traspassar la línia contínua sempre que es garanteixin les condicions de seguretat de la maniobra. Les entitats coincideixen que la formació i la sensibilització al voltant de normes com aquesta són prioritàries per disminuir el risc per als ciclistes.

Fa temps que Bicicamp reclama adaptar la xarxa viària interurbana a la circulació de bicicletes. “L’ideal seria tenir vies segregades, però quan reformen carreteres no es preocupen ni per tenir vorals practicables, que hauria de ser el mínim exigible”, lamenta Avila. Posa com a exemples la N-420 a Riudecols i la carretera Reus-Maspujols, escenaris d’atropellaments recents, el primer mortal.

Endurir les penes als infractors, tant econòmiques com de privació de llibertat, és el clam principal de David Gran: “No n’hi ha prou amb la retirada del carnet, perquè això no t’impedeix agafar el cotxe, com va fer el de Vilabella”.

Però, com apunta Diego Boss, totes aquestes mesures no són suficients sense un canvi d’actitud dels conductors: “Ha de ser la prioritat. Ja podem introduir les millores que vulguem que si no hi ha més respecte i enteniment entre cotxes i ciclistes tot això no servirà per res”.

stats