Publicitat
Publicitat

METEOROLOGIA

Després d'un novembre amb molta aigua, l'aixeta s'ha tornat a tancar

Catalunya suma 50 dies sense cap tongada de pluges extenses

Un potent anticicló ha desviat cap al nord totes les borrasques durant les últimes setmanes. Més enllà dels pagesos, altres sectors, com distribuïdors de paraigües o túnels de rentatge, en noten els efectes.

Un anticicló ben centrat sobre la península Ibèrica ha fet que les inacabables pluges de novembre s'hagin convertit en sequera al desembre. Mentre les borrasques han fet estralls al nord d'Europa, a la majoria de comarques de Catalunya avui fa 50 dies que no hi plou: l'última tongada de pluges més o menys generals van caure el 22 de novembre. Al Pirineu sí que hi han anat arribant algunes tongades de xàfecs, però a la resta només un front dilluns passat va deixar algunes gotes a l'entorn de Barcelona i xàfecs curts en algunes comarques de Girona. Quan falta la pluja sempre mirem primer cap als pagesos, però d'entre tots els períodes secs possibles, els de l'hivern són els menys perjudicials. Segons el responsable dels sectors vegetals d'Unió de Pagesos, Carles Vicente, no és estranya l'absència de pluja en aquesta època de l'any, i per a alguns cultius fins i tot és bo que plogui més aviat poc. És el cas per exemple dels cereals, que si reben massa aigua durant aquestes setmanes no poden néixer bé. Si les pluges els arriben en un termini de 15 o 20 dies el procés de creixement serà bo i no hi haurà cap problema. Les temperatures altes han confós alguns ametllers, però la floració general dels primers arbres no s'espera igualment fins a finals de mes. Segons Vicente, rarament aquests períodes es mouen més d'una setmana d'un any a l'altre.

La meitat de paraigües venuts

Però més enllà de pagesos o turisme, hi ha altres àmbits de l'economia que reben molt directament la influència de la pluja. No costa gaire pensar que els productors i distribuïdors de paraigües també facturen més o menys segons el temps. ¿Però fins a quin punt pot arribar a influir-hi? Segons el director de vendes de Parimex, Joan Carles Calvo, la influència és realment molt directa. Aquesta campanya de Nadal la falta de pluja ha fet vendre un 30 per cent menys de paraigües del que és normal, i fins a un 50 per cent menys que l'any passat. Es dóna la circumstància que el 21, el 22 i el 23 de desembre del 2010 van ser dies plujosos gairebé arreu, un factor va decantar cap al paraigua el regal d'última hora. Aquest any el fet que no hagi plogut en tot el mes de desembre ens ha fet oblidar molt més la importància d'aquest estri. En general, Calvo assegura que quan plou només cal esperar dos o tres dies per rebre comandes de les botigues.

Hi ha sectors que, en canvi, tenen la pluja com el seu màxim enemic. Els serveis de neteja de cotxes o de túnels de rentatge confessen que aquest desembre han tingut més clients que al novembre. Tot i que en part es pugui deure al fet que més gent hagi gaudit de vacances i temps lliure, l'augment de clients ha estat important. Ho explica per exemple Núria Garde, que assegura que en el seu establiment del carrer Balmes de Barcelona l'augment ha estat ben bé d'un 30 per cent respecte al mes anterior.

Segons Albert Valverde, director de franquícia d'Elefante Azul, les diferències de comportament entre els clients són clares d'un clima a l'altre. Mentre que en bona part d'Europa el rentatge del cotxe es fa encara que plogui una mica, al Mediterrani quan el client veu que el dia és gris ja no s'atreveix a rentar-lo. Al sud, però, es renta més vegades el cotxe que al nord.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT