Crònica 20/10/2011

Deu corredors europeus que han d'estar acabats el 2020

El transport de mercaderies podrà circular per l'eix mediterrani el 2020. Brusel·les finançarà el 20% del projecte. Europa ha declarat prioritaris una desena de corredors a tot el continent.

Laia Forès
2 min

BRUSSEL·LESLa Comissió Europea (CE) va confirmar ahir que el corredor mediterrani -que connecta Algesires amb la Jonquera passant per Bobadilla (Sevilla), Almeria, Múrcia, València, Tarragona, Barcelona i Girona- està inclòs en el llistat d'infraestructures prioritàries europees. Això vol dir que el govern espanyol s'ha compromès a construir els trams que queden per fer en els propers vuit anys i que Brussel·les finançarà al voltant del 20% del projecte.

"El transport és fonamental per a una economia europea eficient, però actualment falten connexions vitals. Els ferrocarrils europeus fan servir set gàlibs diferents i només vint dels trenta-cinc principals aeroports d'Europa estan enllaçats directament a la xarxa ferroviària. Sense bones connexions, Europa no creixerà ni prosperarà", va assegurar ahir el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, durant l'anunci dels corredors prioritaris.

Es calcula que el 2050 el tràfic de mercaderies haurà augmentat un 80% a la Unió Europea. L'eix ferroviari mediterrani pretén precisament descongestionar les carreteres i autopistes traslladant al tren una part del tràfic de mercaderies. Brussel·les ha elaborat un mapa que inclou els diferents projectes prioritaris de la Xarxa Ferroviària Central Transeuropea -que des d'Algesires arriba fins a la ciutat russa de Sant Petersburg- que hauran d'estar construïts, com a màxim, el 2030. Es tracta que els països europeus estiguin més ben connectats entre si i que s'eliminin els colls d'ampolla que hi ha actualment.

Kallas ha inclòs a la llista una desena d'eixos ferroviaris més, dels quals dos són espanyols: el corredor central -que uneix Algesires i Saragossa per Madrid- i el corredor atlàntic -que va de Portugal a França passant per Valladolid (amb ramals a la Corunya, Gijón i Madrid)-. Brussel·les, però, descarta allargar l'eix central fins a França a través del Pirineu aragonès per l'alt cost econòmic i mediambiental que suposaria foradar el Pirineu. El corredor central també tindrà ramals a Bilbao i a Tarragona, de manera que tots els eixos quedaran connectats entre si creant una malla que s'estendrà per tota la península.

A l'hora de valorar quins projectes són prioritaris, la CE ha tingut en compte que siguin xarxes que connectin diferents estats membres i que respectin les normes mediambientals. També ha estat un factor clau el compromís dels governs per construir les infraestructures abans del 2030. Brussel·les, però, no s'ha plantejat si Espanya serà capaç de finançar en els propers anys tants projectes ferroviaris, i encara més en un moment de retallades per la crisi.

Europa finançarà tots els eixos considerats prioritaris amb un fons que compta amb 31.700 milions d'euros, però més de la meitat del finançament anirà a càrrec dels estats membres.

stats