Publicitat
Publicitat

REACCIONS A L'ANUNCI DE RETIRADA DE RYANAIR

L'executiu català vol pressionar Ryanair perquè no es retiri de l'aeroport gironí

El Govern demana a Spanair que voli a Girona

Spanair assegura que estudiarà "detingudament" la possibilitat de volar a Girona. Ja va fer-ho fins al 2007, però precisament la competència de Ryanair la va obligar a retirar-se del vol Girona-Madrid.

El Govern no pensa quedar-se de braços plegats esperant que Ryanair consumi l'amenaça de reduir a la meitat les operacions a l'aeroport de Girona-Costa Brava. Ahir mateix, només un dia després de l'ultimàtum llançat per l'aerolínia irlandesa de baix cost, representants de la Generalitat i empresaris gironins van demanar al president de Spanair, Ferran Soriano, que l'aerolínia catalana agafi el relleu de la low cost a l'aeroport de Girona.

Fonts de la companyia aèria van explicar que estudiaran "detingudament" la possibilitat d'operar a Girona -on van operar per últim cop el 2007-, tot i que aquesta possibilitat no està inclosa en el pla de l'aerolínia a curt i mitjà termini. La Generalitat apel·la d'aquesta manera a la catalanitat de Spanair -el Govern controla de manera directa o indirecta més del 40% del capital de l'empresa- i, en paral·lel, vol utilitzar la carta de Spanair com a mesura de pressió per evitar que Ryanair es retiri definitivament de la taula de negociació del futur conveni per a Girona.

L'executiu català i les institucions locals es veuen forçades a buscar alternatives a Ryanair a Girona, ja que la companyia va transportar l'any passat el 95% dels passatgers que van passar per la infraestructura gironina, és a dir, 4,61 milions de persones. De fet, busquen nous operadors per a Girona des que Ryanair va anunciar la seva entrada a l'aeroport del Prat, que es va produir el setembre passat.

L'inici d'operacions de Ryanair a Barcelona, on la low cost ja és la tercera companyia per volum de passatgers, va provocar una davallada del trànsit del 8% a Girona el 2010. Però l'efecte s'ha intensificat aquest any. Al gener l'aeroport gironí va patir un retrocés del 32,5% respecte al primer mes del 2010.

Ryanair va irrompre a Girona el 2003 i va establir-hi una base d'operacions l'any següent. En dos anys el trànsit de l'aeroport va passar dels 557.187 viatgers (any 2002) als 2,96 milions d'usuaris (2004). Els últims anys la instal·lació s'ha situat sobre els cinc milions de passatgers.

Subvencions
El motiu de la disputa és la negociació per les subvencions que rebria l'aerolínia a partir del 2012, ja que aquest any acaba el conveni. L'Agi, l'entitat promotora de l'aeroport de Girona formada per la Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç, ha explicat que Ryanair ha demanat "canvis radicals" en les regles del joc. El conveni proposat reduiria el nombre anual de passatgers un 20%, i l'aportació passaria de 3,85 milions d'euros a 11,5 milions. A més, segons l'Agi, la proposta de Ryanair planteja clàusules "que creen dubtes jurídics". La Generalitat va remarcar dimecres que no dóna les negociacions per tancades.

No és el primer cop que Ryanair utilitza aquesta particular estratègia negociadora. Ni l'últim. Ahir mateix va transcendir que s'han trencat les negociacions entre Ryanair i la Dublin Airport Authority (DAA) perquè no hi ha acord sobre els descomptes que el gestor aeroportuari aplica a l'aerolínia a Dublín -la principal base de Ryanair-, Cork i Shannon.

Spanair també requeriria compensacions econòmiques per volar des de Girona si vol rendibilitzar aquestes operacions. Temps enrere el Govern també va demanar a Spanair que operés a l'aeroport de Lleida-Alguaire, però en aquell cas els números no sortien de cap manera per a l'aerolínia.

El Govern i Spanair encara no han parlat de rutes concretes, però fonts del sector aeri asseguren que la ruta més atractiva per a la companyia seria la Girona-Madrid. Spanair va abandonar aquesta ruta, a finals del 2007, quan Ryanair s'hi va posar a competir.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT