Publicitat
Publicitat

L'Estat subhasta l'última joia i manté la bijuteria

El ministre Blanco no s'ha escarrassat gaire per amagar el fet que la semiprivatització d'Aena és una sortida obligada per al govern central. És a dir, una operació financera.

El problema és que els inversors no són aliens a aquesta urgència pressupostària i això arrossegarà a la baixa la valoració del holding estatal. El valor comptable d'Aena al tancament del 2009 era d'uns 30.000 milions d'euros. Això suposa que, un cop restat el deute de l'ens públic (12.079 milions), el 49% d'Aena rondaria els 9.000 milions.

No obstant, el gestor aeroportuari no té gaire en compte aquestes xifres. Aena incorpora ara nous actius i la situació del tràfic aeri no és la mateixa. Al mateix temps, una participació minoritària implica no tenir el control de la companyia i això fa abaratir el preu final de l'operació. En qualsevol cas, si es confirma la col·locació a borsa podria tractar-se d'un dels salts més grans al parquet de la història d'Espanya.

Fins al moment la sortida a borsa més important va ser la d'Iberdrola Renovables el 2007, que va suposar una injecció de 4.478 milions pel 20% de la companyia. L'Estat ja va recórrer a aquesta fórmula durant la dècada dels noranta. Entre el 1988 i el 2001 els executius espanyols del PSOE i el PP van ingressar 39.603 milions d'euros amb la privatització d'empreses com Telefónica, Repsol o Endesa, que va passar a mans del sector privat a través de col·locacions a borsa. La gran diferència amb aquests processos, a part de la diferent conjuntura econòmica, és que Aena és deficitària.

És innegable que el gestor aeroportuari és la gran joia empresarial que encara es manté sota el control de l'executiu espanyol.

El govern encara conserva nombroses participacions a través de la Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (Sepi). Les participacions més importants que manté la Sepi són les de l'operador de satèl·lits Hispasat), Red Eléctrica i Enagás. Algunes de les participacions que manté són l'agència Efe, RTVE, la constructora naval Izar, Astilleros Españoles i l'Hipódromo de la Zarzuela.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT