Publicitat
Publicitat

El ministre Blanco admet "l'oblit" i promet el projecte tècnic per al 3 de març

Madrid desencalla el Corredor Mediterrani

Esquivant la mala maror per la vaga de Rodalies i les amenaces del Govern de no renovar la concessió a Renfe, ahir el president Artur Mas i el ministre de Foment, José Blanco, van coincidir en el viatge oficial de les autoritats amb el nou TGV Figueres-Perpinyà. Blanco va tenir un gest amb la Generalitat i va aprofitar l'acte per comprometre's públicament amb el Corredor Mediterrani. Segons va anunciar, el 3 de març es presentarà públicament el projecte tècnic de la línia Algesires-Barcelona. Es desencallarà així una vella reivindicació de Catalunya i del País Valencià: una línia de tren de mercaderies d'ample europeu a través de l'arc mediterrani, des del sud-oest d'Espanya fins al nord d'Europa, que unirà ports andalusos, valencians i catalans. En el discurs oficial, el ministre va admetre "l'oblit" del Corredor del Mediterrani i ho va qualificar d'"error històric". Des de Figueres mateix, abans d'agafar el tren, Artur Mas va agrair l'anunci. "Les inversions s'han de fer no només, però prioritàriament, allà on hi ha teixit empresarial", va dir.

Recoder, crític
Menys agraït es va mostrar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. En unes declaracions als periodistes, ja a Perpinyà, va criticar que "fins ara" el projecte no hagi estat prioritari per al govern espanyol. I va avisar: "Esperem un calendari d'execució de l'obra". Fa només uns dies, en un acte a Brussel·les, Recoder va denunciar el "poc compromís" de l'executiu central.

Si no hi ha sorpreses, a finals de maig el Corredor serà declarat prioritari per la Unió Europea. Se'n garantirà així una petita part del cost. El gruix de les inversions, però, seguirà depenent dels estats. El secretari d'Estat de Transports de França, Thierry Mariani, també present en l'acte d'ahir, va recordar la "fràgil" situació financera de la Unió Europea i va admetre que són moments d'austeritat "però també de ser més solidaris". Mariani veu en la nova línia Figueres-Perpinyà un exemple de la capacitat dels governs de superar les adversitats.

Les autoritats es van plantar a Perpinyà en mitja horeta, després de creuar els Pirineus pel túnel del Pertús. Des del 19 de desembre, quatre trens francesos de la SNCF connecten Figueres amb París. Barcelona està ara a set hores i quinze minuts de la capital francesa. És massa temps encara perquè el trajecte sigui competitiu amb l'avió.

La connexió per alta velocitat no estarà enllestida del tot almenys fins al 2020. Per començar, s'han d'acabar l'any que ve els túnels urbans de Barcelona i Girona. Fins llavors, els passatgers han de fer transbord a Figueres. A la banda francesa, encara s'ha d'acabar el tram d'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller. El projecte hauria de rebre el finançament aquest any.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT